2015-ben a hosszú pertartamú ügyek fele befejeződött Debrecenben

A bírák kitartó munkájának, a bíróságok összefogásának és a reformoknak köszönhetően évek óta sikerül fenntartani azt az eredményt, hogy a bíróságok több ügyet fejeznek be, mint amennyi évente beérkezik hozzájuk. A gyorsuló és minőségi ítélkezés Debrecenben kimagasló, 2015-ben a hosszú pertartamú ügyek számát 50 százalékkal sikerült csökkenteni.” – hangsúlyozta Handó Tünde, az Országos Bírósági Hivatal elnöke a Debreceni Ítélőtábla és a Debreceni Törvényszék összbírói értekezletét megelőző sajtótájékoztatón. 
 
A hazai bíróságok jól teljesítenek, az Európai Bizottság a tagállamok igazságszolgáltatásának hatékonyságát, minőségét és függetlenségét bemutató igazságügyi eredménytáblája szerint az egy lakosra jutó közigazgatási peres ügyhátralék hazánkban a 2. legalacsonyabb az Unióban, a közigazgatási perek pedig itt érnek véget a 6. legrövidebb idő alatt. Az időszerű és hatékony ítélkezésben a bíróságok jó eredményeket érnek el: a törvényszékeken a két éven túl folyamatban lévő civilisztikai ügyek száma 49 százalékkal csökkent, a büntetőügyek 25 százaléka pedig egy hónapon belül befejeződik. Az elmúlt évben 2011-hez viszonyítva 25 százalékkal több ügy fejeződött be, miközben a bírói kar létszáma csupán 8 százalékkal nőtt. 
 
Balla Lajos, a Debreceni Ítélőtábla elnöke elmondta, hogy az Ítélőtáblán a hosszabb pertartamú ügyek száma jelentősen csökkent, a gyorsuló ítélkezés mellett ugyanakkor a minőségi mutatók is kimagaslóak. Hozzátette, az ítélkezésen túl egyéb feladatokat is ellát az Ítélőtábla, így a törvényszékkel rendszeresen rendeznek közös szakmai fórumokat, valamint az országos képzések szervezésében is részt vesznek. 
 
Kahler Ilona, a Debreceni Törvényszék elnöke az elmúlt éves eredményekről számolt be. A Törvényszékre érkező peres ügyek közel 80 százaléka egy éven belül befejeződik. „A szolgáltató bíróságért!” program keretében pedig a bírák többlet tárgyalási napok kitűzésével kiemelkedő eredményt értek el, a 2 éven túli pertartamú ügyek 50 százalékát befejezték. Az időszerű ítélkezés mellett a törvényszék nagy hangsúlyt fektet az ügyfél-elégedettségre is, az elkészült ügyfélcharta és ügyfél-elégedettségi kérdőívek is lehetősséget biztosítanak a bíróságok felé való visszajelzésre.  
 
 
 
Budapest, 2016. május 12.