A bíróságoknak nem üzleti márkát kell építeni - interjú Bőhm Kornéllal

Bőhm Kornél, a Kríziskommunikációs Tagozat elnöke (Magyar Public Relations Szövetség) a III. Nemzetközi Kommunikációs Konferencia alkalmával a kríziskommunikációról és a hazai igazságszolgáltatás lehetséges kommunikációs fejlődési irányairól beszélt előadásában.
 
Előadásában a kríziskommunikációról beszélt. 
 
Mennyire alkalmazható mindez a bírósági szervezetrendszerre?
Azt próbáltam bizonyítani az előadásban, hogy a bíróságoknál is lehet kríziskommunikációról beszélni. Az üzleti élet sok tapasztalata itt is alkalmazható. Mindezzel együtt fontosnak tartom kiemelni, hogy más típusú értékeket kell, hogy sugározzon a bíróság: nem kell egy olyan típusú szeretet-márkát, úgynevezett „love brand”-et kiépíteni, mint egy üzleti márkának. Viszont rengeteg értéket meg kell védenie: a függetlenségét, a méltóságát, azt hogy tiszteletet parancsoljon. Ettől kezdve kommunikációról beszelve ugyanott vagyunk, ahol az üzleti életben. 
 
Mi lehet a közös egy krízishelyzetben és annak kezelésében a bíróság, mint hivatalos szerv és egy márkát képviselő nagyvállalat esetében? 
A reputációveszteségtől való félelem az, ami közös egy márka és egy bíróság esetében. A krízis kezelési elvei is nagyon hasonlóak lehetnek, viszont eltérő a mozgástér. Egy márkának más lehetőségei vannak arra, hogy hogyan kezel egy hirtelen helyzetet, mint a bíróságnak, amely kevésbé vagy egyáltalán nem rögtönözhet. Nem kockáztatható meg egy pikírt válasz, vagy egy hirtelen ötletből, felindulásból tett Twitter bejegyzés, ami rombolja a bíróság tekintélyét, hiszen itt egy hivatalos szervről beszélünk. Mindez pedig lassabbá teheti a bírósági kommunikációt, még akár egy krízishelyzetben is.
 
Kommunikációs szempontból mi lehet a fejlődés iránya a hazai igazságszolgáltatás számára? 
Az érthetőségét előtérbe kellene helyezni. Ha az egyes ítéletekből vagy az egyes helyzetekből ügy keletkezik, akkor annak nagyon sokszor az az oka, hogy nincs meg az a tudás a közvéleményben, az a rálátás, amelyet anélkül is el lehet mondani, hogy a konkrét ügyről beszélne valaki. Nem új technikai eszközök bevezetésére vagy alkalmazására gondolkodnék most, hanem a közérthetőségre való törekvésre.
 
 
Budapest, 2015. október 15.