"Fókuszban a bíróság" fotópályázat díjátadója az OBH-ban

A bírósági rendszer nyitottságát jelzik azok az amatőr képek, amelyek a „Fókuszban a bíróság” fotópályázatra érkeztek, emelte ki Handó Tünde, az OBH elnöke a díjátadón.

Az Országos Bírósági Hivatal 2015-ben második alkalommal rendezte meg a „Fókuszban a bíróság” című fotópályázatot, melynek célja, hogy a pályázók újszerű látásmódjának, kreativitásának köszönhetően minél többen ismerjék meg a bíróság épületeit szervezeten belül és kívül egyaránt.

- Az emberek az igazságszolgáltatás szimbólumaiként tekintenek ezekre az épületekre, azonban érdemes megállni előttük és meglátni bennük a múltat, a jelen darabjait, az emberi sorsokat és az ott dolgozók mindennapjait – fogalmazott a fotópályázat ünnepélyes díjátadó ünnepségén dr. Handó Tünde, az OBH elnöke. A pályázat négy kategóriájának képei ezt szemléltetik, kitárva mindenki előtt a bíróság kapuit, ezzel is üzenve, hogy a bírósági szervezet komolyan gondolja a Nyitott Bíróság elképzelését. Az amatőr fotók is mutatják, hogy a bíróság nem egy zárt világ, nyitva áll az emberek előtt.

-A jó fotográfus úgy készíti a képeit, hogy nemcsak a megmutatott világot, épületeket, embereket ismerhetjük meg, hanem önmagáról is beszél. A jó fotográfusnak van titka. Ez pedig személyiségében rejlik – mondta Molnár Zoltán fotóművész, a pályázat szakmai tapasztalatait összegezve. A képekről szólva megállapította, hogy a díjnyertes képek és az OBH épületében kiállított fotográfiák a fény és a tér kapcsolatáról, szerepéről, funkciójáról mondják el történeteiket, egy kellőképpen zaklatott világban. Biztos nyugalmukkal csendesítik le a nézőt és adják meg számára a belső utazás lehetőségét.

A fotópályázatra amatőr fotográfusok nevezhettek a bírósági épületek, épületrészletek, bírósági épületbelsők, termek, tárgyi környezet a bíróságon, illetve az életkép a bíróságon kategóriákban.

Egy alkotó a négy kategórián belül legfeljebb összesen 5 db pályaművel pályázhatott, egyedi fényképpel vagy legfeljebb 5 darabból álló sorozattal. A pályázatra fotóval és képszerkesztő programmal módosított fényképpel egyaránt nevezhettek.

A pályázatra idén 55 pályázótól 246 kép érkezett.  A  pályaműveket 4 fős zsűri bírálta el, melynek  tagjai dr. Handó Tünde, az Országos Bírósági Hivatal elnöke, dr. Németh Zoltán, a Budapest Környéki Törvényszék Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságának elnöke, Molnár Zoltán, fotóművész, valamint Klenovics Róbert, építész, az OBH Épületfejlesztési és Fenntartási Osztály vezetője voltak.

A Bíráló Bizottság minden kategóriában egy nyertest választott. A közönségdíj mellett egy-egy pályázó az OBH elnökének, a Kúria elnökének, valamint a bíráló bizottságnak a különdíját is átvehette.


A pályázat nyertesei:

Bírósági épületek, épületrészletek: Szeifert Dániel Péter: Architektúra

A Debreceni Fellebbviteli Főügyészség épületrészét fényképezte, amely alkalmával tudatosan alkalmazta a világos és sötét, a fény és az architektúra viszonylatait. A megfelelő surló fény segítségével az épület faktúrájának értékelésére is nagy figyelmet fordított.

Bírósági épületbelsők, termek: dr. Halász Judit: Ypszilon

Rendkívül tömörem, tőmondatokban mutatja meg a szűk térben, mégis óriásnak gondolt lift belső részletét. Ezek a formák nem öncélúan jelennek meg, hanem a szerkezet és anyaghasználat belső összefüggéseire világítanak rá.

Tárgyi környezet a bíróságon: Matey Istvan: Végzetes napon

A fotográfiát egy érkeztető bélyegzőről készítette. A bélyegzőn egy évszám található, amely egy bombatalálat időpontját jelenti, melynek következtében súlyosan megrongálódott a debreceni járásbíróság, a törvényszék, a kereskedelmi és iparkamara épülete is. 1944. augusztus 30-tól az amerikai vadászgépek sorozatos bevetésekkel támadták a nagyváradi, debreceni, kecskeméti repülőtereket, hogy megakadályozzák a német és a magyar légierő romániai tevékenységét. Szeptember 1-jén egy kisebb kötelék 99 rombolóbombával a szolnoki vasúti hidat és a mezőtúri vasúti hidat próbálta megsemmisíteni. Ezt követően nagy erejű támadás érte Debrecent is. A kép már félreérthetetlenül fotószerűen közvetíti az esztétikai minőséget: fotográfiai nyelven teszi érzékletessé a lényegi tartalmat hordozó, a tárgyrészletben jól kiolvasható történelmi időpontot. A formanyelv kialakításában nem a motívumok gazdagságával vonja el a figyelmünket, hanem a bélyegző formáiban megjelenő idő megállításának, kimerevítésének, örökérvényűségének a képi lenyomatát láthatjuk.

Életkép a bíróságon: Rékasi Ramóna: Guilty

Az alkotó keresőjén keresztül, szubjektív látószögből, ahogy ő látja, látjuk mi, nézők a jelenetet, pontosabban érezzük, sejtjük a drámai hatást egy rohanó ember pillantásaként: elmosódott vonalakat, árnyékokat, felületeket. A felvétel pillanatában rögzített esetlegességekkel, az ebből eredő kihagyásokkal egy titokzatos, sejtelmes viszonylatrendszerbe csöppenünk. A kép valóságába, ami nem a valóság. A valóság a fotós nélkül is képeket hoz létre. Ha akarjuk, rögzíthetjük ezeket, ha nem rögzítjük, akkor is léteznek. Megvan a független, önálló életük. A személyes hangvétel elsősorban nem a nagyvilágnak, hanem egy szubkultúrának szól: az adott kor életérzésének a képi analógiája.

Az OBH elnökének különdíja: dr. Halász Judit: Felhők és sávok

Erős absztrahálással fokozta a feszültséget: az alkotó elhagyott, levágott minden fölösleges elemet, nem kívánt részletet a képről. A rögzített épületet a homlokzat ablaküvegében visszatükröződő felhőkkel átlényegítette, a tárgyát újraértelmezve gondolatsorokat, hangulatokat indít el a kép nézőjében.

A Bíráló Bizottság különdíja: Kiss Norbert: Minimal

Az építészeti elemekből létrehozott kiegyensúlyozott geometriai forma az átló a meghatározó a kompozícióban. A szépen kimunkált ívek ritmusából, az épületszobrászati részletekből megkomponált kép a fénnyel átértelmezte, átírta a belső tér hangulatát. A geometriai formákból és tónus rendszerekből adódó egyszerűséget és letisztultságot a motívumok szokatlan elrendezésével egy különleges megoldással hozta létre az alkotó.

A Kúria elnökének különdíja: Kóczán József: Törvény lépcsői

A Kúria különdíját Kóczán József kapta a Törvény lépcsői című képért. Az a sokrétű hatás került kifejezésre, amit az ember, akkor él át, amikor egy izgalmas épületet lát, arányok, dimenziók kapcsolatából létrejött harmóniát, egy épület belső terét. Az épület vertikális formáját a lépcsők ritmusával és a monokróm fényhatással oldja fel a kép kompozíciójában.

Közönségdíj: Kiss Dóra: Harmónia  

Hűen adja vissza az építészeti alkotás szellemét és a belőle sugárzó érzelmi hatásokat. Újszerű, egyéni vizuális megoldásokat alkalmazott a szerző, izgalmas látószöggel, a hideg és meleg színek arányával, a megfelelő fény és tónus értékekkel próbálta értelmezni a látványt.
(A képeket elemző gondolatok Molnár Zoltán fotóművésznek a díjátadó ünnepségen elmondott értékeléséből valók)  

Budapest, 2015. december 8.