Interjú Gerard Tangenberggel, az Észak-Hollandiai Bíróság elnökhelyettesével

A bírósági PR erősítése: új kommunikációs eszközök és trendek címmel tartott előadást az Észak-Hollandiai Bíróság elnökhelyettese a IV. Bíróság és Kommunikáció Nemzetközi Konferencián, 2016. október 13-án a Magyar Igazságügyi Akadémián. 
 
Előadásában kitért arra, hogy fontos a fiatalok megszólítása és a jogtudatosságra nevelése. Milyen platformon tudják elérni a fiatalokat és milyen módon?
 
A holland bíróságok rendelkeznek egy honlappal (www.rechtspraak.nl), amely nem olyan vonzó a fiatalok számára, mint szeretnénk. Épp ezért van egy általános Facebook oldalunk is (www.facebook.com/Rechtspraak), valamit egy olyan, amely kifejezetten a fiatalokra fókuszál (www.facebook.com/rechtspraakreporters).
Az "Igazságszolgáltatási Tudósítók" 15-20 év közötti fiatalok, akik az igazságszolgáltatásról és a bírói szervezetről tudósítanak a saját Facebook, Twitter és Instagram oldalukon. Ezeket a tudósítókat a mi szervezetünk tréningezi és képzi, mindazonáltal önállóan döntenek arról, hogy miről szeretnének tudósítani. Felmérések azt bizonyítják, hogy ezeken a kommunikációs csatornákon ténylegesen eljuthatunk a fókuszcsoportba tartozó fiatalokhoz.
 
Milyen üzeneteket közvetítenek a nyilvánosság számára? Mi érdekli igazán a nyilvánosságot?
 
A holland igazságszolgáltatás két fő témát közvetít a nyilvánosság felé. Az egyik az egyes - büntető, polgári, valamint közigazgatási - ügyekkel kapcsolatos hírek, amelyek nagyobb közérdeklődésre tarthatnak számot. A tárgyalások/eljárási cselekmények időpontja és helyszíne, általános tájékoztatás arról, hogy mire számíthatnak ezeken a tárgyalásokon/eljárási cselekményeken, valamint a döntések/ítéletek teljes szövege, olykor azok "köznapibb" magyarázatával. A másik témakör az igazságszolgáltatással, jogszabály javaslatokkal, stb. kapcsolatos üzenetek. Azért teszünk közzé ilyen üzeneteket, mert fontosnak tartjuk a közvélemény tárgyilagos informálását ezekben a kérdésekben.
 
Tudnak- e a felhasználók közösségi oldalon keresztül kérdéseket feltenni a bíróság számára? Ki válaszolja meg ezeket a kérdéseket?
 
Feltehetnek általános kérdéseket és tehetnek általános megjegyzéseket a Facebook-on. A Bírói Tanács kommunikációs munkatársai – szükség esetén szakértőkkel konzultálva – válaszolják meg a kérdéseket. Egyes ügyekre vonatkozó specifikus kérdések feltételére nincs lehetőség. A Bírói Tanács és a bíróságok – az elsőfokú bíróságtól a Legfelsőbb Bíróságig – mind rendelkeznek saját Twitter felhasználói fiókkal. Ezeket a fiókokat gyors “Kérdések és válaszok” céljára is használják általános kérdésekben.
 
Mi volt az ön számára a legemlékezetesebb tanulság a konferencia során?
 
A konferencia legnagyobb tanulsága az volt számomra, hogy a bírák egész Európában ugyanazokkal a kihívásokkal szembesülnek a nyilvánossággal való jó és szabályoknak megfelelő kommunikáció kapcsán. Tanulhatunk egymástól, inspirálhatjuk egymást és ötleteket meríthetünk ennek az érdekes témának több irányból történő megközelítéséből.