1.1.2. Szervezeti struktúra
A Kollégiumok
A Pécsi Törvényszéken Büntető-, összevont Polgári-Gazdasági-Munkaügyi Kollégium, valamint Közigazgatási Kollégium működik.
A kollégiumok munkáját a kollégiumvezetők vezetik és szervezik, a kollégiumvezetők igazgatási tevékenységét a törvényszék elnöke irányítja és ellenőrzi.
A Polgári-Gazdasági-Munkaügyi Kollégiumban kollégiumvezető-helyettes működik.[1]
A Büntető Kollégium kollégiumvezetőjét akadályoztatása esetén a 3 Bf. tanács igazgatási feladatokkal megbízott tanácselnöke helyettesíti.
A kollégiumok a Bszi.155. §-a alapján véleményt nyilvánítanak – a járásbírósági állásra benyújtott pályázat kivételével – a bírói álláspályázatokról, részt vesznek a bírák szakmai tevékenységének értékelésében, véleményezik az ügyelosztási tervet, a megfelelő ügyszakú kollégium véleményt nyilvánít a törvényszék kollégiumvezető-helyettese, tanácselnöke, csoportvezetője, csoportvezető-helyettese álláspályázatairól, kezdeményezhetik a bírósági vezető vezetői vizsgálatának elrendelését vagy felmentését, és ellátják a törvény által meghatározott egyéb feladatokat.
A kollégiumok a jogszabályokban felsorolt szakmai és igazgatási feladataikat éves munkaterv alapján végzik, mely többek között tartalmazza a kollégiumi ülések időpontjait, helyét, tárgyát, határidejét, a kollégiumi vizsgálatok tárgyát, határidejét és felelőseit.
A kollégiumok külön ügyrend alapján tevékenykednek, amelynek különösen tartalmaznia kell az állásfoglalások, döntések, stb. meghozatalának a rendjét, a szakmai kérdésekben, illetve az igazgatási és személyi kérdésekben történő szavazások szabályait, és mindazokat a tárgyköröket, amelyeket az adott kollégium szükségesnek tart. (3. sz. melléklet)
A kollégiumok ügyrendjét – amelyek a Szervezeti és működési szabályzattal nem lehetnek ellentétesek – a kollégium javaslata alapján a törvényszék elnöke állapítja meg.
A bírói tanácsok
A Pécsi Törvényszéken
elsőfokú büntető, polgári, gazdasági, közigazgatási, munkaügyi
másodfokú büntető, polgári, gazdasági,
tanácsok működnek.
Az egyes tanácsokat a tanácselnöknek kinevezett, vagy megbízott bíró vezeti és szervezi annak tevékenységét. Bírói tanácson az egyesbírót is érteni kell.
A tanácselnökök igazgatási tevékenységét az elnök, illetve az elnökhelyettes és a szakági kollégiumvezetők irányítják és ellenőrzik a Szervezeti és működési szabályzatban meghatározott feladatmegosztás alapján.
A Pécsi Törvényszéken és a Pécsi Járásbíróságon működő csoportok
A büntetés-végrehajtási csoport
A törvényszéken büntetés-végrehajtási csoport működik, amelynek a tevékenységét határozott időre kinevezett csoportvezető bíró szervezi és irányítja, továbbá végzi a hatáskörébe utalt igazgatási feladatokat.
A büntetés-végrehajtási csoport vezetője a büntető kollégiumvezető szakmai irányítása mellett meghatározza a végrehajtás törvényessége érdekében elvégzendő feladatokat (értesítők kiállításának időszerűsége, stb.).
A Pécsi Járásbíróság nyomozási-szabálysértési csoportja
A Pécsi Járásbíróság nyomozási-szabálysértési csoportjának a vezetője a Pécsi Járásbíróság elnökének irányítása és felügyelete mellett igazgatási szempontból szervezi és irányítja a csoporthoz beosztott bírák és igazságügyi alkalmazottak tevékenységét. A csoporton belül elkülönül a nyomozási bírói tevékenység és a szabálysértési ügyek intézése. Ez utóbbi vonatkozásában központi szabálysértési bíróság megnevezéssel a Pécsi Törvényszék illetékességi területére kiterjedően a szabálysértési ügyek központi intézése történik 2015. január 31. napjától. A csoport szabálysértési részének a Pécsi Járásbíróság Központi Szabálysértési Bíróságának a székhelye: 7621 Pécs, Opris Péter tér 1., 7621 Pécs, Dischka Győző utca 1. Levelezési cím: 7621 Pécs, Jókai u. 10. központi telefonszám: +36-72/896-550, fax száma: +36-72/896-551
Európai jogi szaktanácsadók
A regionálisan működő európai jogi szaktanácsadói hálózaton belül a Pécsi Ítélőtábla illetékességi területén 1 fő polgári-gazdasági valamint 1 fő büntető ügyszakos bíró és 1 fő büntető ügyszakos titkár, továbbá a Pécsi Törvényszék Közigazgatási Kollégiuma illetékességi területén 1 fő közigazgatási ügyszakos bíró európai jogi szaktanácsadó, illetve szaktanácsadói titkár tevékenykedik és feladataikat a 9/2016.(X.17.) számú OBH utasításban foglaltak alapján látják el.[2]
Az ítélkezési tevékenységet segítő munkaszervezeti egységek
a kezelőirodák,
a statisztikai ügyintéző.
A kezelőirodák
büntető ügyek kezelőirodája,
polgári-gazdasági-munkaügyi ügyek kezelőirodája,
közigazgatási ügyek kezelőirodája,
csőd- és felszámolási ügyek kezelőirodája,
civil szervezetek kezelőirodája,
a törvényszék, mint cégbíróság kezelőirodája,
a büntetés-végrehajtási ügyek kezelőirodája,
A kezelőirodák ellátják az egyes peres és nemperes ügyek kezelésével kapcsolatos Büsz.-ben meghatározott teendőket.
A törvényszék kezelőirodáit az irodavezetők vezetik, a büntető, a polgári-gazdasági-munkaügyi ügyek kezelőirodája, a közigazgatási ügyek kezelőirodája, és valamint a csőd- és felszámolási ügyek kezelőirodájának vezetője vezeti és ellenőrzi a határozatok és jegyzőkönyvek leírásával kapcsolatos tevékenységet is.
Az egyes kezelőirodákba beosztott írnokok és fizikai alkalmazottak tevékenységét az irodavezetők irányítják.
Az irodavezetők és a kezelőirodákba beosztott igazságügyi alkalmazottak munkáját a törvényszék elnökhelyettese felügyeli.
A büntető ügyek kezelőirodája
Az első- és másodfokú peres és nemperes valamint a szabálysértési, továbbá a nyomozási bírói ügyeket lajstromozza a Büsz. és a Beisz. szerint.
A peres büntetőügyeket a törvényszék B. lajstromába:
B. elsőfokú büntetőügy;
Bf. fellebbezett büntetőügy;
Fk. fiatalkorúak büntetőügye;
Fkf. fiatalkorúak fellebbezett büntetőügye.
A nemperes büntetőügyeket a törvényszék Bk. lajstromába:
Bpk. büntető nemperes ügy;
Bpkf. fellebbezett büntető nemperes ügy;
Bkk. bíróság kijelölése;
Bpi. perújítási indítvány;
Bel. egy éven túli előzetes letartóztatás miatt felterjesztett ügy;
R. bírósági mentesítés iránti ügy;
Rf. bírósági mentesítés iránti fellebbezett ügy;
Ir. idegenrendészeti ügy;
Irf. idegenrendészeti fellebbezett ügy;
Bs., Bsf. semmisségi ügy;
Nt., Ntf. népfelkelési ügy;
Beü. egyéb (vegyes) ügy;
Beüf. fellebbezett egyéb (vegyes) ügy.
Bkif. Felterjesztett kifogás az eljárás elhúzódása miatt.[3]
A nyomozási bíró ügyeit a törvényszék Bny. lajstromába:
Bny. nyomozási bírói ügy;
Bnyf. fellebbezett nyomozási bírói ügy.
A fellebbezett szabálysértési ügyeket a törvényszék Szf. lajstromába:
Szef. szabálysértési elzárással is sújtható szabálysértés miatti fellebbezett ügy;
Szpi. szabálysértési perújítási ügy;
Szkk. bíróság kijelölése szabálysértési ügyben.
A polgári – gazdasági - munkaügyi ügyek kezelőirodája és a közigazgatási ügyek kezelőirodája[4]
A polgári-gazdasági - munkaügyi ügyek kezelőirodája[5]
A polgári-gazdasági első- és másodfokú peres és nemperes, a közigazgatási-munkaügyi másodfokú peres és nemperes ügyek kezelését – az egyesületek, alapítványok és civil szervezetek nemperes ügyeinek kivételével – is ellátja a Büsz. szerint.
A „polgári ügyek törvényszéki lajstromában” (P. lajstrom): az I. és II. fokú polgári peres ügyeket,
a „polgári nemperes ügyek törvényszéki lajstromában”: a közigazgatási nem peres ügyeket, és - a civil szervezetek ügyeinek kivételével - az I. és II. fokú polgári nemperes ügyeket lajstromozza (Pk. Lajstrom).
Vezeti a fentieken kívül:
a „gazdasági (I. és II. fokú) peres ügyek törvényszéki lajstromát” (G. lajstrom),
a „gazdasági (I. és II. fokú) nemperes ügyek törvényszéki lajstromát” (Gpk. lajstrom),
a munkaügyi pereket a „Munkaügyi perek” lajstromába (M. lajstrom),
a nemperes ügyeket a „Munkaügyi nemperes ügyek” lajtromába (Mpk. lajstrom)
A járásbíróságokon a polgári peres- és nemperes ügyek lajstromozását látják el a Büsz.szerint.
A polgári és gazdasági peres ügyeket a „Polgári perek helyi bírósági lajstromába” (P.lajstrom),
a polgári és gazdasági nemperes ügyeket a „Polgári nemperes ügyek helyi bírósági lajstromába” (Pk. Lajstrom),
a végrehajtás elrendelésével és a végrehajtás foganatosításával kapcsolatos ügyeket a „Végrehajtási ügyek helyi bírósági lajstromába” (Vh. Lajstrom)
a szabálysértési ügyeket a „Szabálysértési ügyek helyi bírósági lajstromába” (Sz. lajstrom) lajstromozzák.
a bírósági közvetítés nemperes ügyeinek törvényszéki lajstromát (Pk. Lajstrom).
Közigazgatási ügyek kezelőirodája[6]
a közigazgatási peres ügyeket a „Közigazgatási peres ügyek” lajstromába (K.lajstrom),
a közigazgatási nemperes ügyeket a „Közigazgatási nemperes ügyek” lajstromába (Kpk. lajstrom) lajstromozzák.
A végrehajtás elrendelésével kapcsolatos ügyeket a „Végrehajtási ügyek helyi lajstromába” (Vh. lajstrom)[7]
A civil szervezetek kezelőirodája
Nyilvántartja az egyesületeket, alapítványokat és civil szervezeteket, vezeti az erre vonatkozó számítógépes nyilvántartást, eleget tesz az ezzel kapcsolatos adatszolgáltatásnak,
kezeli az egyesületek, alapítványok és civil szervezetek megszűnésével kapcsolatos nemperes ügyeket,
vezeti az általános meghatalmazások jegyzékét,
gondoskodik a jogtanácsosi igazolványok kiállításáról, nyilvántartásáról,
ellátja a törvényszék által őrzött közjegyzői okiratok irattárolási és ügyviteli feladatait.
A csőd- és felszámolási ügyek kezelőirodája
Vezeti a „felszámolási peren kívüli ügyek lajstromát” (Fpkh. lajstrom),
a „kifogások és vitatott hitelezői igények lajstromát” (Fpkh),
a „csődeljárási peren kívüli ügyek lajstromát” (Cspk. lajstrom),
csődeljárási nemperes ügyben kifogások lajstromát ( Cspkh. Lajstrom),
a „vagyonrendezési peren kívüli ügyek lajstromát” (Vpk. lajstrom),
a „vagyonrendezési nemperes ügyben kifogások lajstromát” (Vpkh. Lajstrom),
az „helyi önkormányzatok adósságrendezési peren kívüli ügyek lajstromát” (Apk. lajstrom)
a „helyi önkormányzatok adósságrendezési nemperes ügyben kifogások lajstromat” (Apkh. lajstrom),
a „felszámolási eljárás során jogutód nélkül megszűnt gazdálkodó szervezet javára bejegyzett jog vagy tény törlésével összefüggő nemperes ügyek lajstromát ” (Tpk. lajstrom)
A törvényszék cégbírósági kezelőirodája
A cégbírósági ügyekkel kapcsolatos a cégeljárásra vonatkozó jogszabályokban meghatározott feladatokat teljesíti. Végzi az elektronikus cégeljárás kapcsán rá háruló feladatokat.
A büntetés-végrehajtási csoport kezelőirodája
Intézi a határozatok végrehajtását, a jogszabályi rendelkezések szerint kezeli az iratokat, és egyben ellátja a büntetés-végrehajtási határozatok leírásával, valamint a jegyzőkönyvek vezetésével kapcsolatos teendőket is.
A büntetés-végrehajtási csoport kezelőirodája elektronikus úton a következő lajstromokat vezeti:
az Szv. lajstrom, a szabadságvesztéssel, elzárással kapcsolatos bv. ügyek;
az F. lajstrom, a feltételes szabadsággal, pártfogó felügyelettel, a javítóintézeti ideiglenes elbocsátással kapcsolatos bv. ügyek;
a Bv. lajstrom, az egyéb bv. bíró hatáskörébe utalt bv. ügyek (az Szv. és F. ügyek kivételével).
A járásbíróságokon működő végrehajtói kezelőirodák. A bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Vht.) és A bírósági végrehajtási ügyvitelről és pénzkezelésről szóló 1/2002.(I.17.) IM rendeletben (a továbbiakban: Vüsz.) foglaltak alapján látják el a végrehajtási ügyek kezelését.
A statisztikai ügyintéző[8]
A törvényszék statisztikai ügyintézője az Országos Bírósági Hivatal és a bíróságok statisztikai tevékenységéről szóló 13/2018 (XII.21.) OBH utasítás szerint az ítélkezési tevékenységre és a bíróság működésére vonatkozó statisztikai feladatokat látja el.
A járásbíróságokon a statisztikai megbízottak látják el a Sz. rendelkezéseiben írt feladatokat.
Az ítélkezési tevékenység feltételeit biztosító munkaszervezeti egységek és megbízottak
Elnöki Titkárság[9]
a Bírósági Gazdasági Hivatal, (főosztály)
a belső ellenőrzési egység,
oktatásfelelős,
a könyvtáros,(megbízási szerződés alapján)
a statisztikus
Sajtó-és kommunikációs csoport
az Informatikai Osztály,
a biztonsági csoport,
a honvédelmi- polgári védelmi megbízott,
a tűzvédelmi és energetikai, környezetvédelmi megbízott,
az irattárak,
a biztonsági vezető,
az esélyegyenlőségi megbízott,
a tanúgondozók (7 fő)[10],
a bírósági közvetítők (3 fő )
A munkavédelmi feladatokat a törvényszéken megbízási szerződés alapján e szaktevékenységre specializálódott vállalkozó látja el.[11]
Elnöki Titkárság[12]
Ellátja a törvényszék elnöke, elnökhelyettese, a kollégiumvezetők és a kollégiumvezető-helyettes iratainak kezelését, az igazgatási tevékenységükkel összefüggő leírási, irattározási munkálatokat, a kollégiumvezetőkhöz beosztott tisztviselők emellett esetenként részt vesznek az adott ügyszak leírási és jegyzőkönyv-vezetési feladatainak az ellátásában is.
Intézi az ülnökök behívását.
Előkészíti a személyzeti tárgyú és más vezetői döntéseket.
Vezeti a törvényszék illetékességi területén működő bíróságok vonatkozásában a személyzeti nyilvántartást és ehhez kapcsolódó más munkaügyi tárgyú nyilvántartásokat a bírák és az igazságügyi alkalmazottak vonatkozásában. Felügyeli a helyi bíróságok ilyen jellegű feladatait.
Ellátja a törvényszék elnökének kinevezési jogkörébe tartozó bírósági vezetők személyi ügyeivel kapcsolatos, továbbá a bírói állások pályáztatásával, a bírák kinevezésével, felmentésével, áthelyezésével, kirendelésével összefüggő feladatokat.
Intézi a fegyelmi ügyekkel kapcsolatban a bíróságra háruló feladatokat.
Elkészíti az osztály tevékenységét érintő jogszabály-tervezetekre vonatkozó észrevételeket.
Tájékoztatást ad a feladatkörébe tartozó jogszabályok értelmezéséről.
Előkészíti a kitüntetések, címadományozások, egyéb elismerésekre vonatkozó javaslatokat az OBH-ba való továbbítás érdekében, koordinálja az ezzel összefüggő egyéb feladatokat.
Közreműködik a bírósági vezetők, a bírák és az igazságügyi alkalmazottak munkájának értékeléséhez kapcsolódó vizsgálati ütemtervek elkészítésében és elvégzi a vizsgálatokkal kapcsolatos adminisztratív feladatokat.
Közreműködik a törvényszék elnökének éves beszámolója összeállításában, elvégzi az ezzel kapcsolatos adminisztratív (leírási) feladatokat.
Ellátja a bírói és az igazságügyi alkalmazotti igazolványok kiállításával és nyilvántartásával kapcsolatos feladatokat.
Gondoskodik a különböző jogszabályokban előírt nyilvántartások vezetéséről, azok gondozásáról.
Végzi a minősített adat kezelésével kapcsolatos feladatokat, „nyilvántartó pont”-ként működik.
Végzi a bíróság tulajdonában álló hivatali gépkocsik vezénylését és az ehhez kapcsolódó nyilvántartások vezetését, ellenőrzését.
Irányítja és felügyeli - a cégiroda kivételével – a hivatalsegédek tevékenységét.
Közreműködik a szakmai és nem szakmai rendezvények, konferenciák szervezésében.
Ellátja a szabadságok igénybevételével kapcsolatos feladatokat, vezeti az erre vonatkozó nyilvántartást.
Közreműködik a vezetői értekezletek előkészítésében, továbbá a törvényszék elnökének megbízása alapján az elnöki ügyvitel vizsgálatában.
Gondoskodik a különböző jelentésekhez, statisztikákhoz, adatszolgáltatásokhoz kapcsolódó határidők betartásáról.
Az Elnöki Titkárság ellátja a bírák vagyonnyilatkozatának átadásáról, kezeléséről és ellenőrzéséről, valamint az abban foglalt adatok védelméről szóló 22/2012. (XI.23.) OBH utasításban, továbbá az igazságügyi alkalmazottak vagyonnyilatkozat-tételéről, átadásáról, őrzéséről, nyilvántartásáról, valamint az abban foglalt személyes adatok védelméről szóló 23/2012. (XI.23.) OBH utasításban írtakból adódó feladatokat. [13]
Az Elnöki Titkárság ellátja továbbá a Bszi. 163. § - 166. §-aiban foglaltak szerint a bírósági határozatoknak a Bírósági Határozatok Gyűjteményében történő közzétételével kapcsolatos igazgatási feladatokat. (anonimizálás), [14]
A bíróságok igazgatásáról rendelkező szabályzatról szóló 6/2015.(XI.30.) OBH utasítás 174. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelően ellátja a tanácselnöki feljegyzések nyilvántartásával és kezelésével kapcsolatos feladatokat.
Az Elnöki Titkárság tagjai
Az Elnöki Titkárság vezetője (osztályvezető)
2 fő elnöki titkár
a törvényszék elnöke mellé beosztott 1 fő tisztviselő titkársági feladatok ellátására
a törvényszék elnökhelyettese mellé beosztott 1 fő tisztviselő titkársági feladatok ellátására
a törvényszék büntető kollégiumának vezetője mellé beosztott 1 fő tisztviselő
a törvényszék polgári-gazdasági-munkaügyi kollégiumának vezetője mellé beosztott 1 fő tisztviselő
a polgári-gazdasági-munkaügyi kollégiumvezető-helyettes mellé beosztott 1 fő tisztviselő
közigazgatási kollégium mellé beosztott 1 fő tisztviselő[15]
további 3 fő tisztviselő (elnöki irodai feladatok ellátására)
Az Elnöki Titkárság működését a titkárság vezetője (osztályvezető) szervezi és irányítja, akinek a felügyeletét a törvényszék elnöke látja el. [16]
A törvényszék elnöke, az elnökhelyettes, a kollégiumvezetők és a kollégiumvezető-helyettes mellé beosztott tisztviselők feladatait - amelyet a kollégiumvezetők és a kollégiumvezető-helyettes mellé beosztott tisztviselők a napi munkaidő felében végeznek - a bírósági titkárok kivételével - az osztály vezetője határozza meg.
A kollégiumvezetők és a kollégiumvezető-helyettes mellé beosztott tisztviselők szakmai feladatait, amelyet a napi munkaidő felében kötelesek ellátni, a nevezett szakmai vezetők határozzák meg.
A statisztikus, a könyvtáros, a bírósági titkárok feladataikat közvetlenül a törvényszék elnökének/elnökhelyettesének alárendelve látják el, azokat a törvényszék elnöke/elnökhelyettese határozza meg. Tevékenységüket az Elnöki Titkárság[17] operatív feladatok teljesítésével, koordinációval, anyagszer és eszközigényük teljesítésével segíti.[18]
A Bírósági Gazdasági Hivatal (főosztály)
A Bírósági Gazdasági Hivatal (a továbbiakban: BGH, létszáma:20 fő) 2004. január 1. napjától főosztályként működik, melyet pályázat útján kinevezett főosztályvezető vezet, a helyettesítési feladatokat főosztályvezető-helyettes látja el.
A törvényszék pénzügyi gazdasági tevékenységét a Bírósági Gazdasági Hivatal végzi az ide vonatkozó hatályos jogszabályok alapján.
Ennek keretében megtervezi a törvényszék költségvetését, ellátja a költségvetés végrehajtásával kapcsolatos teendőket, valamint a pénzügyi anyag- és épületgazdálkodási feladatokat, az ezekkel összefüggő döntések előkészítését.
Elkészíti a gazdálkodási terveket, beszámolókat, szervezi a felújításokat, beruházásokat, az irodai gép- és áruellátást. Ellátja a gondnoki teendőket, működteti a telefonszolgálatot.
Gondoskodik a bevételek előírásáról, beszedéséről, kezeli a székhelybíróságot illetően a bűnjeleket, letéteket.
Figyelemmel kíséri a gazdálkodásra, az adózásra, pénzügyi tevékenységre, a számvitelre stb. vonatkozó jogszabályokat, jelzi azok változásait.
Ellátja a bírósági dolgozók illetményével, a bérek kifizetésével kapcsolatos teendőket, az állam által folyósított gyermektartásdíjakkal kapcsolatos feladatokat.
Nyilvántartja az igazságügyi ingatlanokat, berendezési tárgyakat, eszközöket, gondoskodik ezek karbantartásáról és javításáról.
A bírósági gazdasági hivatal működését a BGH vezetője szervezi és irányítja, akinek a felügyeletét a törvényszék elnöke látja el.
A Bírósági Gazdasági Hivatal szervezeti felépítése a következő:
a Bíróság Gazdasági Hivatal vezetője (főosztályvezető),
a Bírósági Gazdasági Hivatal vezetőjének helyettese (főosztályvezető-helyettes),
létesítményi főmérnök
bűnjelkezelő,
illetményszámfejtő,
bevételi ügyintézők,
bírói letétkezelő,
főkönyvi könyvelő,
műszaki gondnok,
eszköznyilvántartó,
pénztáros,
végrehajtási letétkezelő,
felszámolási díjfedezeti letétkezelő.
A Bírósági Gazdasági Hivatal a jogszabályi keretek között kidolgozott ügyrend alapján működik. Ezt az ügyrendet a BGH vezetője készíti el, és a törvényszék elnöke hagyja jóvá. Az ügyrend tartalmazza a BGH részletes feladatait, azok munkakörök szerinti leírását, a felügyeleti szervvel, továbbá járásbíróságokkal való kapcsolattartás módját.
A járásbíróságokat illetően megjelöli az ellátmányuk rendelkezésre bocsátásának módját, ütemét, az azzal való elszámolás rendjét, a helyi bíróságokon folyó gazdálkodás ellenőrzésének a formáit.
A járásbíróságokkal kapcsolatban munkakör megjelöléssel meghatározza a gazdálkodási tevékenységet végző személyeket, az ellátandó feladatokat, illetve az ezekre vonatkozó szabályzatokat, a kötelezettségvállalás és utalványozás, továbbá az ellenjegyzés és érvényesítés rendjét, az ellenőrzés módját és az önállóan gazdálkodó költségvetési szervvel való munkamegosztás, valamint felelősségvállalás rendjét.
A belső ellenőrzési egység (1 fő)
A Pécsi Törvényszéken belső ellenőrzési egység működik, melynek élén a függetlenített belső ellenőrzési vezető (osztályvezető)[19] áll, aki törvényszék elnökének közvetlen irányítása alá tartozik, feladatait a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló kormányrendeletben, valamint a Belső ellenőrzési kézikönyvben foglaltak alapján végzi.
A törvényszék belső ellenőrzési rendszerének létrehozásáért, működtetéséért és fejlesztéséért az intézmény vezetője felelős.
A belső ellenőrzési egység feladatait a Szervezeti és működési szabályzat VIII. fejezete tartalmazza.
Oktatásfelelős (1 fő):
Az oktatásfelelős a törvényszék elnökének közvetlen irányítása és felügyelete alatt végzi tevékenységét. Távolléte, valamint akadályoztatása esetén feladatainak ellátásáról a törvényszék elnökhelyettese gondoskodik.
Az oktatás felelős ellátja:
a bírák és igazságügyi alkalmazottak képzésével, oktatásuk megszervezésével kapcsolatos feladatokat,
engedélyezi, illetve jóváhagyja a bírák és igazságügyi alkalmazottak központi képzéséken történő részvételét,
javaslatot tesz a törvényszék elnökének minden olyan kérdésben, amelyekben ezt a bírák és igazságügyi alkalmazottak képzése, továbbképzése vonatkozásában szükségesnek tart,
a törvényszék illetékességi területén megszervezi a helyi képzéséket,
kapcsolatot tart és együttműködik a Magyar Igazságügyi Akadémiával, valamint az ítélőtáblák és törvényszékek oktatásfelelőseivel
Az oktatásfelelős tevékenységét a könyvtáros segíti.
A könyvtáros (1 fő):
A könyvtáros a Pécsi Ítélőtábla munkavállalója, azonban megbízási szerződés alapján a könyvtári törvény szerint kezeli a törvényszék könyvtárát, illetve a helyi bíróságokon működő letéti könyvtárakat, azok könyvtárkezelőinek tevékenységét felügyeli.
A Pécsi Ítélőtábla és a Pécsi Törvényszék között fennálló együttműködési megállapodás alapján külön nyilvántartás vezetése mellett kezeli a bíróság könyv- és folyóirat állományát, közreműködik a beszerzésükben.
A könyvtáros javaslata alapján a könyvtár kezelési szabályait a törvényszék elnöke hagyja jóvá, de tevékenységét a törvényszék elnökhelyettese felügyeli.
A könyvtáros biztosítja a bírák jogszabállyal való ellátását, valamint a jogszabály nyilvántartó kezelését, a jogszabályok szükség szerinti nyomtatott formában való rendelkezésre bocsátását.
Sajtó-és kommunikációs csoport (3 fő)
A Csoport a feladatait a bíróságok és az Országos Bírósági Hivatal sajtótájékoztatási tevékenységéről, valamint a bíróságok központi honlapjának sajtószolgálatáról szóló szabályzatáról szóló 8/2012. (IV.25.) OBH utasításban, valamint a Pécsi Törvényszéken a Sajtó-és kommunikációs csoport létrehozásáról és működéséről szóló 2016.El.I.D.14. számú elnöki intézkedésben foglaltaknak megfelelően látja el.[20]
A Csoport tagjai:
- 1 fő sajtószóvivő,
- 2 fő sajtótitkár
Az Informatikai Osztály
A törvényszéken az informatikával kapcsolatos feladatokat 2003. október 1. napjától informatikai osztály végzi, melyet osztályvezető vezet. Létszáma: 11 fő. Az osztályvezetőt az osztályvezető-helyettes helyettesíti.
Az informatikai osztály informatikusai a törvényszéken, és a járásbíróságokon látnak el informatikai feladatokat.
Az osztály vezetője a törvényszéki informatikusok szakmai-igazgatási vezetője. Bírósági munkával kapcsolatos informatikai feladatokat lát el az osztály tagjaival.
Javaslatot tesz az informatikai fejlesztések irányaira, módjára, eszközeire, elosztásukra.
Elvégzi a bírák és igazságügyi alkalmazottak informatikai oktatását.
Programokat készít, tevékenységével az igazgatási és szakmai vezetést aktívan támogatja, OBH elnökének felkérése esetén az országos informatikai fejlesztéseket tartalmazó projektekben vesz részt.
A bírósági eljárások elektronizálásával kapcsolatos feladatok bevezetését előkészíti, a programokat bemutatja és betanítja, az alkalmazását folyamatosan figyelemmel kíséri.
Ellátja az osztály tagjaival az informatikai eszközpark üzemeltetését, karbantartását, egyszerűbb javításait.
Biztosítja az ítélkezési munka informatikai hátterét, gondoskodik a nyomtatók és fénymásolók üzembiztonságáról.
Nyilvántartja az informatikai eszközöket, és szoftvereket.
Közreműködik az informatikai eszközök leltározásában, selejtezésében.
Elkészíti és aktualizálja a területét érintő szabályzatokat, utasításokat, kézikönyveket.
Ellátja az informatikai eszközök beszerzését, készletezését, a készletek nyilvántartását.
E tevékenysége az osztályvezetőnek és az általa irányított osztálynak kiterjed a helyi bíróságokon működő rendszerek és számítástechnikai eszközök működtetésére is.
Az informatikai osztály a tevékenységét a Pécsi Törvényszék Informatikai Biztonsági Szabályzatában (a továbbiakban: IBSZ) foglaltak szerint végzi.
A biztonsági csoport
A biztonsági csoport ellátja a törvényszék valamint a járásbíróságok személy- és vagyonbiztonságával kapcsolatos teendőket.
A törvényszék a Pécs, Rákóczi út 34. számú, és a Pécsi Járásbíróság Pécs, Széchenyi tér 14. számú épületeiben gondoskodik a dolgozók és az ügyfelek beléptetéséről, biztosítja a portaszolgálatot, a tárgyalások zavartalanságát, működteti a technikai rendszereket.
A biztonsági csoport a hatályos jogszabályok, a munkaköri leírások és az egyéb szabályzatok figyelembevételével működik, munkáját csoportvezető szervezi és irányítja, akinek a tevékenységét a törvényszék elnöke, az Elnöki titkárság közreműködésével felügyeli. A biztonsági csoport vezetőjének munkáját csoportvezető-helyettes segíti, akinek a szolgálati helye a Pécsi Járásbíróság.
A biztonsági csoport vezetőjét és helyettesét a törvényszék elnöke bízza meg írásban. A biztonsági csoport vezető-helyettese a feladat kiszervezése folytán a mindenkori biztonsági feladatokat ellátó cég erre a feladatra kijelölt alkalmazottja.
A biztonsági csoport vezetője irányítja és felügyeli a járásbíróságokon működő teremőrök (portaszolgálat) tevékenységét is.
A személy és vagyonbiztonsággal kapcsolatos feladatokat a biztonsági csoport 13 fő igazságügyi alkalmazott tagjain túl vállalkozási szerződés alapján további – a feladat ellátásához szükséges létszámú - biztonsági őr látja el. Az ő tevékenységüket is a biztonsági csoport vezetője felügyeli.
A honvédelmi-polgári védelmi megbízott
A törvényszéken a honvédelmi-polgári védelmi feladatokat felsőfokú végzettséggel rendelkező szakember végzi. (1 fő)
Feladatát a 14/2012.(X.18.) OBH utasításnak a bíróságok és az Országos Bírósági Hivatal honvédelmi, polgári és katasztrófavédelmi szervezetéről, főbb feladatairól, továbbá tevékenységének irányításáról szóló szabályzat, valamint a 15/2012.(X.18.) OBH utasításnak a bíróságok és az Országos Bírósági Hivatal honvédelmi, polgári és katasztrófavédelmi tervezési feladatairól szóló szabályzat rendelkezései alapján végzi.
A honvédelmi-polgári védelmi megbízott kiemelt feladata a jogszabályokban, a 15/2012.(X.18.) számú szabályzatban meghatározott intézkedési tervek elkészítése, a szükséges módosítások végrehajtása, a honvédelmi, polgári védelmi oktatás-képzés megszervezése, az egyéni védőeszközök beszerzésének és karbantartásának figyelemmel kísérése, a kollektív védelem (óvóhelyek) feltételeinek megszervezése, kapcsolattartás a megyei, helyi védelmi közigazgatás irányítóival.
A honvédelmi-polgári védelmi megbízott tevékenységét közvetlenül a törvényszék elnökének irányításával látja el.
A tűzvédelmi, energetikai és környezetvédelmi megbízott (1 fő)
A tűzvédelmi és megbízott szakfeladatait a jogszabályok, belső szabályzatok és a szakhatóságok rendelkezései szerint a törvényszék elnökének közvetlenül alárendelve, annak teljes jogú képviselőjeként látja el. [21]
Környezetvédelmi és energetikai megbízott irányítja és ellenőrzi a törvényszék és a járásbíróságok környezetvédelemhez kapcsolódó tevékenységét, a veszélyes anyagok tárolását, megsemmisítését, újrahasznosítását.
Gondoskodik a bírósági épületek energiahatékonyságával kapcsolatos beruházások megvalósításáról, ezeket felügyeli.
Évente felülvizsgálja az energiaszolgáltatók szerződéseit, összehasonlítja a szolgáltatók árait, és javasolja a törvényszék részére leggazdaságosabb szolgáltatás igénybevétele céljából a szolgáltató váltást.
A törvényszék elnöke a megbízott felügyeletét és irányítását az Szmsz-ben a törvényszék elnökhelyettesére átruházhatja.[22]
Az irattárak
A központi irattár, az elnöki és az egyes kezelőirodák, valamint a büntetés-végrehajtási csoport, a cégbírósági kezelőiroda, a törvényszéki végrehajtók kezelőirodájának vezetője és a statisztikai ügyintéző a törvényszék elnökhelyettesének felügyelete mellett végzik az iratok kezelésével, az irattározással, az iratok selejtezésével kapcsolatos feladatokat.
A központi irattárban elhelyezett iratokkal kapcsolatos feladatokat a törvényszék elnöke által megbízott igazságügyi alkalmazott látja el, a törvényszék elnökének felügyelete mellett.
A törvényszék polgári irattárában elkülönítetten őrzött közjegyzői okiratokról a törvényszék elnöke által kijelölt bíró vagy bírósági titkár adhat hiteles kiadmányt, hiteles vagy egyszerű másolatot, adhat át okiratot, vagy engedélyezhet okiratokba betekintést. A közjegyzői iratokkal kapcsolatos ügyviteli feladatokat ellátó tisztviselő tevékenységét - a törvényszék elnökhelyettesének a felügyelete mellett – a törvényszék elnöke által kijelölt bíró vagy bírósági titkár szervezi és irányítja.
A biztonsági vezető (1 fő)
Ellátja a minősített adat védelméről szóló 2009. évi CLV. törvényben és a Nemzeti Biztonsági Felügyelet működésének, valamint a minősített adat kezelésének rendjéről szóló 90/2010. (III.26.) Korm. rendeletben (továbbiakban: R.) foglaltak végrehajtása érdekében a személyi, fizikai és adminisztratív biztonsággal kapcsolatos, a minősített adatok védelmére meghatározott helyi feladatokat. A jogosultságokat és felelősségeket, a minősített adat biztonságának megsértése esetén szükséges eljárást, valamint minősített adatok veszélyhelyzetben történő védelme szabályait meghatározza.
Az esélyegyenlőségi megbízott (1 fő)
Feladata a szervezeten belüli esélyegyenlőség biztosítása, az esetlegesen jelentkező hátrányos megkülönböztetés felderítése, megszüntetése. Ilyen panasz esetén közvetítés a felek között.
Elkészíti a törvényszék esélyegyenlőségi tervét, melyet valamennyi dolgozóval megismerteti, a törvényszék honlapján való közzétételről gondoskodik.
4. A tanúgondozók (7 fő)
A tanúgondozás intézménye kiterjed a törvényszékre, a törvényszék illetékességi területén működő járásbíróságokra összesen 7 fő végzi ezt a tevékenységet más munkaköri feladati teljesítése mellett.[23]
Feladatukat képezi a tanúgondozással kapcsolatos teendők ellátása, melynek során a tanúgondozó tájékoztatást adhat
a bíróságok elérhetőségéről, megközelíthetőségéről,
az ügyfélfogadás rendjéről,
a tanú tárgyalótermi viselkedésének szabályairól,
általánosságban a tanú jogairól és kötelezettségeiről a büntető, polgári és szabálysértési ügyeket érintően,
ezen belül:
a tanú adatainak zártan történő kezeléséről,
a kiskorú tanú idézésének a büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény 115. § (1)-(2) bekezdése és a 116.§ (2) bekezdése, a 2016. évi CXXX. törvény 133. § (2) bekezdésébe foglalt szabályairól, a törvényes képviselő kötelezettségeiről
a távolmaradás előzetes kimentésének módjáról,
az igazolatlan távolmaradás jogkövetkezményeiről,
a vádlott távollétében a tanú kihallgatásáról,
a vallomástétel megtagadásának lehetőségéről,
az írásbeli vallomás megtételének lehetőségéről,
az útiköltség megtérítésének lehetőségéről,
a tanú felügyelet nélkül maradó kiskorú gyermeke megőrzésének lehetőségéről, a tárgyalóterem előtti folyosó helyett a tanúszoba igénybevételének lehetőségéről,
a tanúvédelem törvényben szabályozott lehetőségeiről.
A tanúgondozó a feladatát
elsősorban vezetékes telefonon,
másodsorban mobiltelefonon,
harmadlagosan írásban, faxon vagy elektronikus levelezés formájában,
míg kivételes esetben személyesen látja el.
A tanúgondozás körébe nem tartozó egyéb, intézkedést nem igénylő esetekről a tanúgondozó rövid feljegyzést készít, amelynek alapján évente egy alkalommal, január 10. napjáig a tárgyévet megelőző évben végzett munkájáról beszámol a szakági kollégiumvezetőnek, illetve a helyi járásbíróság elnökének, melyet a szakági kollégiumvezető és a helyi bíróság elnöke éves beszámolójában összegez.
A tanúgondozó igazgatási intézkedést igénylő kérdésekről a törvényszék vagy a járásbíróság elnökét tájékoztatja.
A tanúgondozás során felmerülő szakmai kérdéseket a szakági kollégium vitatja meg, és erről a tanúgondozót tájékoztatja.
5. A bírósági közvetítők ( 3 fő)
A közvetítői tevékenységről szóló 2002. évi LV. törvény IV. fejezetébe foglalt rendelkezés alapján az Országos Bírósági Hivatal elnöke által kijelölt bíró és bírósági titkár végzi a bírósági közvetítést elsősorban a Pécsi Törvényszéken és az illetékességi területén működő járásbíróságokon azzal, hogy a közvetítésre a bíróság illetékességi területe és a polgári perrendtartás szerinti illetékességi szabályok nem irányadóak.
A közvetítői tevékenység lajstromozása a Pécsi Törvényszék Polgári-Gazdasági-Munkaügyi Ügyek Kezelőirodájában történik, az ügyvitelére a Büsz. IX/A. Fejezete vonatkozik.[24]
A bírósági közvetítők a közvetítéssel kapcsolatos tevékenységüket a Pécsi Törvényszéken az erre a célra kialakított hivatali helyiségben végzik és tárolják az eljárással keletkező iratokat. A többi járásbíróságon az adott bíróság elnöke által eseti jelleggel erre a célra biztosított tárgyalóteremben végzik.
A Pécsi Törvényszék a honlapján, a bírósági épületek közforgalom számára nyitva álló tereiben tájékoztatással látja el a bírósági közvetítői eljárásról az érdeklődőket.
-.-.-.-.-.-.
A járásbíróságok elnökei, illetőleg a közigazgatási és munkaügyi bíróság elnöke az általuk vezetett bíróság munkaszervezeti egységeit a jogszabályok keretei között a helyi sajátosságok figyelembevételével a törvényszék elnökének előzetes egyetértésével állapítják meg.