A közérdekű bejelentés olyan körülményre hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása, illetve megszüntetése a közösség, vagy az egész társadalom érdekét szolgálja. A közérdekű bejelentés javaslatot is tartalmazhat.
A panasz olyan kérelem, amely egyéni jog- vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul, de elintézése nem tartozik más – így különösen bírósági, közigazgatási – eljárás hatálya alá, és elbírálására a bíróságok igazgatására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. A panasz javaslatot is tartalmazhat.
Nem minősül panasznak az a beadvány, ami közigazgatási, büntető- vagy polgári eljárás megindítására szolgál (például: keresetlevél, feljelentés, stb.), illetőleg jogerősen elbírált vagy még el nem bírált ügyben benyújtott azon kérelem, melyet az adott ügyben alkalmazandó eljárási törvények (Be., Pp., Ket., Vht., stb.) alapján kell elbírálni (például: kizárás iránti kérelem, soronkívüliség iránti kérelem, fellebbezés, perújítási, valamint felülvizsgálati kérelem, stb.)
Nem minősül jog- vagy érdeksérelemnek az, ha a bíróság nem úgy dönt az ügyben, ahogy azt a peres fél szeretné, vagy ha büntetőeljárásban megállapítja a vádlott bűnösségét, hiszen ezen döntések – bár az érintett személyre nézve kétségtelenül hátrányosak – jogszabályon alapulnak, továbbá ellenük rendes (fellebbezés) és rendkívüli (perújítás, felülvizsgálat, stb.) jogorvoslatnak van helye.
Fontos hangsúlyozni, hogy az Alaptörvény 26. cikk (1) bekezdése értelmében „a bírák függetlenek, és csak a törvénynek vannak alárendelve, ítélkezési tevékenységükben nem utasíthatóak”.
A bírói függetlenség Alaptörvényben deklarált ezen elve okán az eljárás szabályszerűségét, valamint a bírósági döntések megalapozottságát a jogorvoslati rend szerint egy felsőbb bíróság jogosult megvizsgálni. Ilyen jogosultsággal az OBH elnöke mellett más bírósági igazgatási vezetők sem rendelkeznek. Ebből következően a bíróság döntéseinek érdemét és az eljárás szabályszerűségét illető vélemény, kérelem a rendes és a rendkívüli jogorvoslat keretein belül terjeszthető elő.
Közérdekű bejelentés vagy panasz alapján az eljárásra jogosult bírósági vezető tehát kizárólag az ítélkezés ügykörén kívül járhat el; igazgatási, ellenőrzési jogköre nem terjed ki arra, hogy egy konkrét bírói döntést felülbíráljon, megváltoztasson; kizárólag a bíróság igazgatására tartozó kérdésben tehet intézkedést.