Ügyfélsegítő
Tájékoztató az ügyfélsegítő szolgáltatásról
Az Ügyfélsegítő célja, hogy polgári ügyekben a jogi képviselő nélkül eljáró fél a járásbíróságokon jegyzőkönyvbe mondhassa keresetét, kérelmét. Természetszerűleg csak olyan kérelmek felvétele kerülhet szóba, amelyeknek elbírálása, elintézése a bíróságok hatáskörébe tartozik.
A beadványokat a félnek jogszabályban meghatározott, erre rendszeresített nyomtatványokon előterjesztheti. Az ügyintéző feladata a szóbeli kérelmek írásba foglalása, az eljárási szabályoknak megfelelő formába öntése.
Az ügyfél tájékoztatást kaphat a megfizetendő illeték összegéről, a megfizetés módjáról, illetve arról, hogy milyen feltételek mellett kérhet költségmentességet vagy vehet igénybe pártfogó ügyvédet. Az ügyintézés azonban nem járhat jogi tanácsadással, pertaktikai tippekkel, jogi állásfoglalással vagy jogszabály-értelmezéssel, esélylatolgatással. Az ügyintézők az Ügyfélsegítőn az ügyfeleket legfeljebb a szükséges útbaigazítással láthatják el abban az esetben, ha kérelmük nem bírósági útra tartozik.
Előzetes véleményt vagy tanácsot sem áll módjukban adni a perekkel vagy vitás jogviszonyokkal kapcsolatban, hiszen azok eldöntése a perbíróság feladata, amely a konkrét ügyben az eset összes körülményét figyelembe véve, általában bizonyítási eljárást lefolytatva jár el. A jogi képviselő nélkül eljáró fél a folyamatban lévő ügyben is előterjeszthet tárgyaláson kívüli szóbeli kérelmeket, amelyre azonban csak a perbíróságon, van lehetőség.
Amennyiben jogi segítségnyújtásra szorulnak, több lehetőség is rendelkezésre áll, így többek között:
- ügyvéd
- jogi segítségnyújtó szolgálat (Zala Vármegyei Kormányhivatal) 8900 Zalaegerszeg, Mártírok útja 42-44., a Zala Vármegyei Kormányhivatal Hatósági Főosztály Igazságügyi Osztályának illetékessége az egész vármegyére kiterjed
- egyéb ingyenes jogi segítségnyújtó szolgálat (alapítványok stb.)
Felhívjuk a Tisztelt Ügyfelek figyelmét, hogy az a tény, hogy a kérelmük az Ügyfélsegítő szolgáltatás keretében került rögzítésre, nem jelent előnyt olyan kérelmekkel szemben, amelyeket az ügyfél írásban, önállóan terjeszt elő.
Tájékoztatjuk továbbá a Tisztelt Ügyfeleket, hogy
- az ingatlannal kapcsolatos jogvitában lehetőség van az Ügyfélsegítőn való segítségkérésre, de az ezzel kapcsolatos jogügyletek, szerződések általában ügyvédet vagy közjegyzőt igényelnek (adásvételi szerződés, ajándékozás stb.), így e témakörben felesleges felkeresni az Ügyfélsegítőt,
- gondnokság alá helyezés iránti keresetet a gyámhatóság is benyújthatja, így az eljárást ott is lehet kezdeményezni,
- hárommillió forint alatti pénzkövetelés esetén közjegyzőnél kell fizetési meghagyásos eljárást kezdeményezni, ilyen esetekben nem lehet közvetlenül bírósághoz fordulni,
- munkaügyi perrel kapcsolatban a felperes a belföldi lakóhelye, ennek hiányában tartózkodási-, vagy munkahelye szerinti vagy az alperesre általánosan illetékes bíróságon mondhatja jegyzőkönyvbe a keresetét,
- ha közigazgatási határozat felülvizsgálata iránt kívánnak önállóan írásban keresetet benyújtani, akkor azt az elsőfokú határozatot hozó közigazgatási szervnek kell megküldeni és a Veszprémi Törvényszék fogja elbírálni, a keresetlevél saját szerkesztésben vagy az erre rendszeresített nyomtatványon is előterjeszthető,
- a zaklatás közvádra üldözendő bűncselekmény, ezért zaklatás miatt nem lehet feljelentést tenni a bíróságon, hanem csak a rendőrségen, illetve az ügyészségen (ahol szintén van mód segítséget kérni az ügyfeleknek),
- birtokvédelmi ügyben elsőként a település szerint illetékes jegyzőnél érdemes érdeklődni,
- a bíróság határidős, hiánypótlást tartalmazó felhívásainak a fél maga is eleget tehet, nem kötelező az Ügyfélsegítőn előterjeszteni, továbbá ha a fél azért mulaszt határidőt, mert nem vette igénybe megfelelő időn belül az Ügyfélsegítőt, a jogkövetkezmények alól erre hivatkozással nem mentesülhet,
- az ügyintéző nem ajánlhat ügyvédet.
Tájékoztatjuk Tisztelt Ügyfeleinket, hogy a zalai bíróságokon az Ügyfélsegítő szolgáltatás időpontfoglalás nélkül is igénybe vehető, ugyanakkor a gyorsabb ügyintézés érdekében az Ügyfélsegítő napokra – e-mailben és telefonon – időpont is foglalható.
Időpont az alábbi e-mail címeken / telefonszámokon az Ügyfélsegítő napok 8.00-14.30 közti időpontjaira foglalható. Az időpontfoglalást a küldő e-mail címére egy munkanapon belül visszaigazoljuk. Az e-mailben hasznos annak rövid megjelölése, milyen tárgyú kérelmet kíván a bíróságon jegyzőkönyvbe foglaltatni.
Az időpontfoglalás a várakozási időt lerövidítheti, azonban a kérelmek elintézésének eltérő időigényessége miatt ebben az esetben is kérjük türelmüket.
Az egyes bíróságokra vonatkozó részletek:
Zalaegerszegi Járásbíróság
Ügyfélfogadás:
Minden hét szerdán 8:00-15:30 óra között (a munkaszüneti napok kivételével).
Elérhetőség:
- Cím: 8900 Zalaegerszeg, Várkör 2.
- E-mail: ugyfelsegito@egerszeg.birosag.hu
- Telefon: +36 92 501 002
Nagykanizsai Járásbíróság
Ügyfélfogadás:
Minden hét szerdán 8:00-15:30 óra között (a munkaszüneti napok kivételével).
Elérhetőség:
- Cím: 8800 Nagykanizsa, Erzsébet tér 7.
- E-mail: ugyfelsegito@nkanizsa.birosag.hu
- Telefon: +36 93 509 840
Keszthelyi Járásbíróság
Ügyfélfogadás:
Minden hét pénteken 8:00-15:30 óra között (a munkaszüneti napok kivételével).
Elérhetőség:
- Cím: 8360 Keszthely, Georgikon u. 16.
- E-mail: ugyfelsegito@keszthely.birosag.hu
- Telefon: +36-83-515-400
Lenti Járásbíróság
Ügyfélfogadás:
Minden hét pénteken 8:00-15:30 óra között (a munkaszüneti napok kivételével).
Elérhetőség:
- Cím: 8960 Lenti, Templom tér 9.
- E-mail: ugyfelsegito@lenti.birosag.hu
- Telefon: +36 92 551 800
Kereset- és kérelemminták