Budapest Környéki Törvényszék – Számos szabálytalanság okozta a hajócsavar alá szorult matróz halálát
A Szentendrei Járásbíróság 2021. április 30-án megtartott nyilvános és folytatólagos tárgyalásán hirdetett ítéletet abban az ügyben, amelyben az ügyészség vízi közlekedés halált okozó gondatlan veszélyeztetésének vétsége miatt emelt vádat.
A vádlott – egy hajózási vállalat vezetője - 2018. március 14-én megbízást kapott arra, hogy 2018. március 15-én juttasson el egy másik személy tulajdonában álló személyszállító kishajót a Horányi Révtől a Visegrádi Hajóállomásra, azt megelőzően pedig 60 liter üzemanyagot szerezzen be.
A kishajón nem volt ott a hajózáshoz szükséges hajóbizonyítvány, egy korábbi jegyzőkönyv pedig a jármű hiányosságait is rögzítette, emellett mentőmellény sem volt a hajóban. Ezek miatt a kisgéphajó nem volt hajózásra alkalmas, a vádlott azonban erről a hajó üzemeltetőjét nem tájékoztatta és útnak indult.
A kért üzemanyag beszerzéséhez a kishajó a folyó jobb partjánál álló komp mellé manőverezett, hogy a 60 liter üzemanyagot tartalmazó kannát átemeljék a kompról a kishajóra. A kishajó matróza – a sértett – átvette a kannát a komp matrózától, majd a kishajó korlát nélküli farán maradt, menetiránynak háttal állva. Ekkor a vádlott anélkül, hogy meggyőződött volna arról, hogy a sértett szabályos helyen tartózkodik-e, a kishajóval azonnal előremenetbe kezdett, majd magas fokozaton hátramenetbe kapcsolt, mindvégig figyelmen kívül hagyva, hogy a sértett hol tartózkodik.
A művelet során a víz nyomása a kishajót a komptest mellé szorította és annak nekiütközött, emiatt a sértett, aki mentőmellényt sem viselt, a kishajó faráról a vízbe esett. A vádlott ezt nem észlelte és folytatta a hátramenetet, melynek következtében a hajócsavar a sértettet a hajó alá gyűrte. A balesetet követően a sértett olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen életét vesztette. Halálát tartós víz alá merülés okozta fulladás és koponyasérülések okozták.
A baleset oka az volt, hogy a vádlott megszegte a víziközlekedés vonatkozó szabályait.
Mindezek alapján a bíróság 2021. április 30-án megtartott tárgyalásán a vádlottat vízi közlekedés veszélyeztetése vétségében mondta ki bűnösnek, ezért őt 1 év és 6 hónap fogházbüntetésre és a vízi járművek vezetésétől 3 év eltiltásra ítélte. A bíróság a szabadságvesztés büntetés végrehajtását 2 év próbaidőre felfüggesztette.
A vádlott és védője a teljes ítélet ellen fellebbezést nyújtott be, míg az ügyész három nap gondolkodási időt tartott fenn fellebbezésre, így az ítélet nem jogerős.
Másodfokon az ügy a Budapest Környéki Törvényszéken folytatódik.
Budapest, 2021. április 30.
Budapest Környéki Törvényszék Sajtó- és Kommunikációs Osztály