Fővárosi Törvényszék - Alkotmánybírósághoz fordult a Fővárosi Törvényszék a kishantosi földhaszonbérleti pályázatokkal kapcsolatos másodfokú perben

Szervezeti egység
Fővárosi Törvényszék
Alkotmánybírósághoz fordult a Fővárosi Törvényszék a kishantosi földhaszonbérleti pályázatokkal kapcsolatos másodfokú perben
 
Az Alkotmánybíróság eljárását kezdeményezte és ezzel egyidejűleg a per tárgyalását az alkotmánybírósági eljárás befejezéséig felfüggesztette a Fővárosi Törvényszék a Kishantosi Vidékfejlesztési Központnak a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet és társai ellen folyamatban lévő másodfokú polgári perében.
 
A perben a Kishantosi Vidékfejlesztési Központ Közhasznú Nonprofit Kft. annak megállapítását kéri, hogy a 2012-ben a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet által közzétett haszonbérleti pályázati felhívások és a lefolytatott pályázati eljárások jogszabálysértőek.
 
A Fővárosi Törvényszék 2016. október 5-én meghozott végzésében azt kéri az Alkotmánybíróságtól, hogy állapítsa meg a Nemzeti Földalapról szóló törvény (2010. évi LXXXVII. tv.) egyes szakaszainak, valamint a Nemzeti Földalapba tartozó földrészletek hasznosítását szabályozó kormányrendelet [262/2010. (XI. 17.) Korm. rend.] egyes rendelkezéseinek alkotmányellenességét és nemzetközi szerződésbe ütköző voltát, és ezeket a rendelkezéseket visszamenőleges hatállyal semmisítse meg.
 
A Törvényszék eljáró bírói tanácsa szerint a kifogásolt rendelkezések sértik a jogállamiság és a jogbiztonság elvét. A Nemzeti Földalapról szóló törvényben felsorolt földbirtok-politikai irányelvek vonatkozásában ugyanis nincs olyan jogszabályi rendelkezés, amely ezeknek az elveknek a körében egy objektív, átlátható, a pályázatok értékelésekor irányadó, mindenki számára előzetesen megismerhető, utólag is ellenőrizhető követelményrendszert határozna meg.
 
Egyes rendelkezések a bíróság megítélése szerint azért is alaptörvény-ellenesek, mert az Alaptörvény szerint [P cikk (2) bekezdés] a termőföld megszerzéséről és hasznosításáról sarkalatos törvényt kell alkotni, a kifogásolt jogszabályok pedig nem azok. A jogalkotó elmulasztotta továbbá azoknak a sarkalatos törvényi rendelkezéseknek a meghozatalát, amelyek az állam nevében eljáró szervezeteket az állami tulajdonú termőföldek hasznosítása során az Alaptörvény és egyéb, a termőföld értékesítésével és hasznosításával kapcsolatos jogszabályok betartására köteleznék, valamint amelyek biztosítanák egyes különleges adottságú földek minőségének a fenntartását és jövő nemzedékek számára való megőrzését. 
 
Az eljáró bírói tanács szerint sérti az alaptörvényt az is, hogy jogszabályi keretek hiányában olyan esetekben, amikor a pályázat eredményeként megkötött szerződés nem sért jogszabályt, de maga a pályázati kiírás és felhívás, illetve azok elbírálása jogszabályba ütközik, a sérelmet szenvedett fél  nem fordulhat bírósághoz, holott a közbeszerzési törvény hatálya alá tartozó polgári jogi szerződések esetében a jogorvoslati lehetőség biztosított. A Polgári Perrendtartásról szóló törvény korlátozó rendelkezésére (1952. évi III. törvény 123. §) tekintettel a sérelmet szenvedett fél a nemzeti földalapba tartozó termőföldek hasznosításával összefüggő pályázati eljárás jogszabályba ütközése esetén jogorvoslattal nem élhet.
 
A végzés indokolása szerint a kifogásolt rendelkezések nemzetközi szerződésbe (a 2003. december 10-én kelt Korrupció elleni ENSZ Egyezmény) is ütköznek. Az állam az állami tulajdonú termőföldek hasznosítása során is közpénzekről hoz döntést. Ennek ellenére az állami tulajdonú termőföldek hasznosítására vonatkozó jogszabályi rendelkezések a pályázati eljárások, illetve meghozott döntések tekintetében nem határoznak meg olyan objektív és előre rögzített kritériumokat, amelyek alapján később ellenőrizni lehetne az eljárás, illetve a döntés jogszabályoknak való megfelelését. 
 
(A Fővárosi Törvényszék által kifogásolt jogszabályi rendelkezések:
a Nemzeti Földalapról szóló 2010. évi LXXXVII. törvény 15.§-a, 26.§-a, valamint 
a Nemzeti Földalapba tartozó földrészletek hasznosításának részletes szabályairól szóló 262/2010. (XI. 17.) Korm. rendelet 6-28.§-ai 
A Fővárosi Törvényszék megítélése szerint a fenti rendelkezések az Alaptörvény B) cikkének (1) bekezdését, C) cikkének (3) bekezdését, M) cikkének (1) és (2) bekezdését, Q) cikkének (2) bekezdését P) cikkének (1) és (2) bekezdését, R) cikkének (2) bekezdését, XXVI. cikkét, XXVIII. cikkének (1) bekezdését, 39. cikkének (2) bekezdését sértik, valamint a 2005. évi CXXXIV. törvénnyel kihirdetett, az Egyesült Nemzetek Szervezetének Meridában, 2003. december 10. napján kelt Korrupció elleni Egyezményének a rendelkezéseibe ütköznek.)
 
Budapest, 2016. október 6. 
 
A Fővárosi Törvényszék Sajtóosztálya