OBH - A bíróságok gazdálkodása az OIT irányítása alatt
Az Állami Számvevőszék közzétette a jelentését a bíróságok gazdálkodásának ellenőrzéséről. Az ellenőrzés a 2008. és 2011. év közötti gazdálkodást vizsgálta, amikor a bíróságok gazdálkodását az Országos Igazságszolgáltatási Tanács irányította.
A Jelentés visszaigazolta az igazgatási modellváltás szükségességét. Olyan szabályozási, ellenőrzési hiányosságokat tárt fel ugyanis, amely az emberi- és pénzügyi erőforrásokkal való hatékony gazdálkodás akadályai voltak. A 2012. januárjával létrehozott Országos Bírósági Hivatal (OBH) – az OBH elnökének stratégiai céljai mentén – mindent megtesz annak érdekében, hogy az intézményi gazdálkodást, annak tervezését, szabályozását, és ellenőrzését olyan alapokra helyezze, amely végső soron az ítélkezési tevékenység hatékonyságát szolgálja. Ezen célok megvalósításához a Jelentés nagymértékben hozzájárulhat, hiszen egy teljes körű helyzetértékelést adott a szabályozandó területekre vonatkozóan.
A Jelentés megnyugtató abból a szempontból, hogy semmilyen hatósági eljárás megindítását nem teszi szükségessé, és hogy az előforduló szabályozási hiányosságok ellenére a költségvetési forrásokkal való felelősségteljes gazdálkodást igazolta vissza.
A Jelentés sokadszorra mutatott rá arra, hogy a bírósági szervezet éveken át alulfinanszírozott volt. Ez különösen megmutatkozott az informatikai eszközök elhasználódásának mértékében és pótlásának hiányában. A szükségesnél jóval kevesebb forrás állt rendelkezésre az épület felújításokra, valamint az ítélkezési tevékenységhez kapcsolódó költségek fedezetére.
A bíróságok az elmúlt években gyakorlatilag „hiánygazdálkodást” folytattak. A bíróságok költségvetésében a feladatalapú tervezésre kell a hangsúlyt helyezni, ennek módszereit kell kialakítani. Ez azonban feltételezi az informatikai alkalmazások fejlesztését, vezetői kompetenciák és az ellenőrzés erősítését, de mindenekelőtt az elégséges költségvetési forrás biztosítását és az Európai Uniós fejlesztési programokban való eredményes részvételt.
A Jelentés alapján intézkedési terv készül. Ehhez kapcsolódóan kiemelten kívánunk foglalkozni az önálló bírósági végrehajtók, a felszámolók költségelőlegezésének és költségviselési gyakorlatával, a bűnjelkezelés költségvetési vetületével. Tovább folytatjuk az informatikai eszközállomány és az épületállomány nyilvántartása és fejlesztése érdekében megtett intézkedéseket.
Budapest, 2014. január 29.
Az Országos Bírósági Hivatal Sajtóosztálya