Szekszárdi Törvényszék – Felfüggesztett fogház halálos közúti balesetért
A Dombóvári Járásbíróság a 2024. január 17-én tartott előkészítő ülésén 1 év 9 hónap fogház fokozatú szabadságvesztésre, 5 év 6 hónap közúti járművezetéstől eltiltásra és 1.000.000 forint pénzbüntetésre ítélte azt az ötvenegy éves győri nőt, aki 2022 tavaszán két személy halálát eredményező közúti balesetet okozott a 61-es főút Tolna megyei szakaszán. A járásbíróság a szabadságvesztés végrehajtását 4 év próbaidőre felfüggesztette, míg a pénzbüntetés megfizetésére húsz havi részletfizetést engedélyezett.
Az elsőfokú ítélet tényállása szerint a vádlott nő 2022. április 28-án 10 óra 52 perc körüli időben nappali, jó látási viszonyok között, kétirányú, osztatlan forgalmi rendű, hibátlan, száraz állapotú, aszfalt burkolatú úttesten a 61-es számú főúton, menetiránya szerinti jobb oldali forgalmi sávban Tamási irányából Dombóvár irányába közlekedett az általa vezetett, de házastársa tulajdonát képező Toyota C-HR típusú személygépkocsival. A jármű jobb első utasülésében házastársa foglalt helyet, mindketten használták a biztonsági öveiket.
A főút 83 km + 842 km szelvényében a vádlott figyelmetlensége miatt a Toyota személygépkocsi az emelkedő útszakaszon, egy hosszan elnyúló jobbra ívelő útkanyarulatban a záróvonalat átlépve áttért a menetiránya szerinti bal oldali forgalmi sávba, ahol homloksíkjának bal oldali részével – 40-50%-os átfedéssel – frontálisan ütközött a menetirány szerinti bal oldali forgalmi sávban szabályosan közlekedő, a sértett által vezetett Renault Clio típusú személygépkocsival. Az ütközés következtében a Toyota személygépkocsi megperdült, majd orral a Renault személygépkocsi haladási irányában a záróvonalra, míg a Renault Clio típusú személygépkocsi a menetiránya szerinti jobb oldali forgalmi sávot szegélyező füves útárokba sodródva nyerte el nyugalmi helyzetét. A Toyota személygépkocsi baleset előtti haladási és ütközési sebessége 89-91 km/h-ban, a Renault személygépkocsi baleset előtti haladási és ütközési sebessége 79-81 km/h-ban határozható meg. A balesetet megelőzően a Renault Clio személygépkocsi vezetője és jobb első utasa a biztonsági öveiket szabályszerűen használták.
A baleset következtében a Renault személygépkocsi 71 éves vezetője súlyos, az élettel összeegyeztethetetlen sérüléseket szenvedett. Halálának közvetlen oka a közlekedési balesetben létrejött csonttörések, belső szervi - élettel már össze nem egyeztethető – sérülések miatt kialakult légzési és keringési elégtelenség volt. A baleset következtében a Renault Clio személygépkocsi 67 éves jobb első utasa súlyos, az élettel össze nem egyeztethető sérüléseket szenvedett. Halálának oka a közlekedési balesetben elszenvedett - élettel össze nem egyeztethető - sérülések miatti légzési és keringési leállás volt. A baleset következtében a Toyota személygépkocsi jobb első utasa, a vádlott 53 éves házastársa súlyos sérüléseket szenvedett, így többek között borda-, szegycsont- és csigolyatörést, amelyek tényleges gyógytartama 120 napra tehető. A baleset következtében a vádlott is súlyos sérüléseket szenvedett, így szegycsonyt-, borda-, keresztcsont-, kézközépcsont-, kulcscsont- és sarokcsonttörést, amelyek tényleges gyógytartama 12 hétre tehető.
A baleset azért következett be, mert a vádlott megszegte a KRESZ 25. § (2) bekezdésében írt rendelkezést, amely szerint a járművel az úttesten – az előzés és kikerülés esetét kivéve – annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. Megszegte továbbá a KRESZ 18. § (1) bekezdés c) pontjában írt rendelkezést is, amely szerint a záróvonalat járművel sem átlépni, sem érinteni nem szabad.
A járásbíróság a bűncselekményt a váddal egyezően beismerő, tárgyaláshoz való jogáról lemondó vádlottat halált okozó közúti baleset okozásának vétségében mondta ki bűnösnek. A büntetés kiszabása során a bíróság enyhítő körülményként vette figyelembe a vádlott bűnösségre is kiterjedő, tényfeltáró beismerését, az általa tanúsított őszinte megbánást, büntetlen előéletét, makulátlan közlekedési múltját, továbbá azt a tényt, hogy egy eltartásra szoruló kiskorú gyermeke van, míg nyomatékosan súlyosító körülményként értékelte azt, hogy az általa okozott balesetben két személy is elhunyt, illetve további kettő súlyosan megsérült.
A bíróság mindezek eredményeként az egytől öt évig terjedő szabadságvesztéssel fenyegetett cselekmény esetében a cselekmény tárgyi súlyára, a bűnösség fokára, illetve a számba vett enyhítő körülmények túlsúlyára is tekintettel a középmértéket el nem érő szabadságvesztés kiszabását ítélte meg – a járművezetéstől eltiltással és vagyoni szankcióval egyetemben – szükségesnek, egyben célravezetőnek mind az egyéni, mind az általános bűnmegelőzés mint büntetési cél érvényre juttatása érdekében.
Az ítélet jogerős, azt mind az ügyészség, mind a védelem tudomásul vette.
Szekszárd, 2024. január 17.
Szekszárdi Törvényszék Sajtóosztály