Szekszárdi Törvényszék – Jogerős ítélet közúti baleset okozásának vétségében
A másodfokon eljáró Szekszárdi Törvényszék a 2023. március 2-án tartott nyilvános ülésén – helybenhagyva a Paksi Járásbíróság elsőfokú ítéletét – közúti baleset okozásának vétsége miatt 450 napi tétel, összesen 450.000 forint pénzbüntetésre és 1 év 4 hónap közúti járművezetéstől eltiltásra ítélt jogerősen egy harmincas évei elején járó kiskunhalasi férfit. A vádlott részére a bíróság a pénzbüntetés megfizetésére tíz havi részletfizetést engedélyezett. Bármely részlet elmulasztása esetén a pénzbüntetést, illetve annak hátralevő részét szabadságvesztés büntetésre kell átváltoztatni.
Az ítélet tényállása szerint a vádlott 2021. május 16-án 13 óra 23 perc körüli időben nappali, jó látási viszonyok között hibátlan, száraz állapotú, aszfalt burkolatú úttesten az M6 autópálya jobb pályatestének menetirány szerinti jobb oldali külső forgalmi sávjában Budapest irányából Baja irányába közlekedett az általa vezetett Audi A6 típusú személygépkocsival. A haladása során figyelmetlensége miatt későn észlelte az előtte vele azonos irányba és azonos forgalmi sávban haladó, Fiat Bravo típusú személygépkocsit. A vádlott az autópálya menetirány szerinti jobb oldali forgalmi sávjában az út hossztengelyével párhuzamosan haladva frontrészével 50 %-os átfedéssel ütközött a Fiat személygépkocsi hátuljának. Az ütközést követően a Fiat személygépkocsi a menetirány szerinti jobb oldali leállósávot szegélyező szalagkorlátnak csapódott, ott többször megpördülve az autópálya jobb pályatest menetirány szerinti jobb oldali külső és belső forgalmi sávján elválasztó terelővonalán, a menetiránnyal szemben, míg az Audi személygépkocsi az ütközés helyétől 230 méterre a jobb pályatest menetirány szerinti jobb oldali forgalmi sávja melletti leállósávban nyerte el nyugalmi helyzetét. Az Audi személygépkocsi ütközés előtti haladási sebessége 150-156 km/h-ban, míg a Fiat személygépkocsi ütközés előtti haladási sebessége 88-90 km/h-ban határozható meg.
A vádlott terhére észlelési, cselekvési késedelem róható. A baleset abban az esetben lett volna elkerülhető, ha a vádlott a Fiat személygépkocsit időben észlelve, mellette az autópálya jobb pályatest menetirány szerinti jobb oldali belső forgalmi sávjában haladt volna el.
A baleset következtében a Fiat személygépkocsi – biztonsági övet használó – vezetője nyolc napon túl gyógyuló súlyos sérüléseket, többek között a háti VIII. csigolyatest elmozdulással járó törését, a bal VIII. és a jobb oldali V.-VI. borda törését, a jobb pitvart bevérzését, bal oldali kismértékű- és jobb oldali letokolt légmellet, mellűri vérgyülemet szenvedett el. A sértett kórházi kezelése során, 2021. augusztus 23-án életét vesztette. Halálának közvetlen oka szívelégtelenség volt, kétséget kizáróan nem igazolható, hogy a sértett halála az elszenvedett balesettel okozati összefüggésben következett be. A baleset következtében a Fiat személygépkocsi jobb első – biztonsági övet használó – utasa nyolc napon túl gyógyuló súlyos sérüléseket, többszörös bordatörést, koponyazúzódást, a nyaki gerinc rándulását és húzódását és hasfali zúzódást szenvedett el, amely sérülések tényleges gyógytartama 8-10 hétre tehető.
A baleset azért következett be, mert a vádlott megszegte a KRESZ 26. § (4) bekezdésében írt rendelkezést, amely szerint a jármű sebességét az (1)-(3) bekezdésben említett sebességhatárokon belül úgy kell megválasztani, hogy a vezető a járművét meg tudja állítani az általa belátott távolságon belül és minden olyan akadály előtt, amelyre az adott körülmények között számítania kell. A vádlott megszegte továbbá a KRESZ 26. § (1) bekezdés a) pont aa) alpontjában írt rendelkezést, amely szerint autópályán legfeljebb 130 km/h sebességgel szabad közlekedni.
A törvényszék a vádlott és védője büntetés enyhítését célzó fellebbezése okán indult fellebbviteli eljárás során megállapította, hogy a járásbíróság a szankció meghatározása során figyelemmel volt a büntetés kiszabásának büntető törvényben rögzített elveire, a feltárt enyhítő (büntetlen előélet, megbánást is tanúsító beismerés) és súlyosító körülményeket (kedvezőtlen közlekedési előélet, több személynek okozott sérülés) súlyuknak megfelelően értékelte, így az egyébként egy évig terjedő szabadságvesztéssel fenyegetett bűncselekményért kiszabott, a szabadságvesztéshez képest enyhébb büntetési nemnek számító, a cselekmény tárgyi súlyához és a terhelt vagyoni-jövedelmi körülményeihez is igazodó pénzbüntetés törvényesnek, az egyéni és társadalmi bűnmegelőzés biztosítása érdekében szükségesnek, egyben célravezetőnek tekintendő, így annak enyhítése nem indokolt.
Az ítélet jogerős.
Szekszárd, 2023. március 2.
Szekszárdi Törvényszék Sajtóosztály