Szombathelyi Törvényszék – Felfüggesztett szabadságvesztés büntetés csalás bűntette és hűtlen kezelés bűntette miatt indult ügyben
A Szombathelyi Járásbíróság társtettesként elkövetett csalás bűntette miatt az I. rendű vádlottat 2 év, végrehajtásában 5 év próbaidőre felfüggesztett szabadságvesztésre és 400.000 forint pénzbüntetésre, a II. rendű vádlottat 1 év 9 hónap, végrehajtásában 5 év próbaidőre felfüggesztett szabadságvesztésre és 300.000 forint pénzbüntetésre, hűtlen kezelés bűntette miatt a III. rendű vádlottat 1 év 6 hónap, végrehajtásában 4 év próbaidőre felfüggesztett szabadságvesztésre és 300.000 forint pénzbüntetésre ítélte. A bíróság az I. és II. rendű vádlottal szemben 22.463.825 – 22.463.825 forint vagyonelkobzást rendelt el.
A járásbíróság által megállapított tényállás szerint a II. rendű vádlott egy szombathelyi székhelyű energetikai kft. vezető tisztségviselője volt 2015 szeptemberétől 2018 decemberéig terjedő időszakban. A Kft. tényleges, napi irányítását II. rendű vádlott férje, az I. rendű vádlott látta el, miközben II. rendű vádlott is részt vett a Kft. napi tevékenységében, tényleges irányításában. A Kft. nyertes ajánlattevője lett egy vas vármegyei községi önkormányzat, mint megrendelő nyílt közbeszerzési eljárásának, melynek tárgya a településen kettő közösségi épület bővítése volt. A közbeszerzési eljárás alapján az önkormányzat, mint megrendelő vállalkozási szerződést kötött a Kft.-vel, mint vállalkozóval egy közösségi épület bővítéséről, amelynek vállalkozói díja nettó 98.959.582 forint, bruttó 125.678.669 forint volt. A vállalkozási szerződést a megrendelő részéről a III. rendű vádlott, mint a község polgármestere, míg a vállalkozó részéről a II. rendű vádlott, mint a Kft. vezető tisztségviselője írta alá.
A vállalkozási szerződés szerint a teljesítési véghatáridő 2018. november 30-a volt. A Kft. részére történő kifizetésekre a megrendelő részéről minden esetben a III. rendű vádlott, mint polgármester, a helyi önkormányzat gazdálkodásának szabályszerűségért felelős személy adta az utasítást. A vállalkozási szerződés szerint a megrendelő a vállalkozói díj 20 %-ának megfelelő előleget fizethet a vállalkozónak, visszafizetési garancia igényével, ez alapján a Kft. az előlegről a számlát kiállította, az önkormányzat pedig 25.135.733 forint előleget utalt át a Kft. bankszámlájára, azonban a szerződés szerinti garancia követelése elmaradt az Önkormányzat részéről.
A vállalkozási szerződésben meghatározott pénzfizetési ütemterv alapján a kifizetésekre az alábbiak szerint kerülhetett volna sor: 1. részszámla 20 % teljesítést követően 2. részszámla 40 % teljesítést követően 3. részszámla 60 % teljesítést követően 4. részszámla 75 % teljesítést követően, míg a végszámla a sikeres műszaki átadást követően, amelyből az előleg összege levonásra került volna. A Kft. a vállalkozási szerződés aláírását követően a munkálatokat megkezdte – amelyet az I. rendű vádlott irányított – és azt 2018. május elejéig folytatta is, ezt követően azonban levonult a munkaterületről, és befejezte a munkavégzést. A Kft. 2018. május elegéig 26.169.956 forint értékben végzett munkát a közösségi épületen, amely 20,8 %-os készültségi szintnek felel meg, így a Kft. az 1. részszámla kiállítására volt jogosult. A Kft. az 1. részszámlát 2018 márciusában – a 20 %-os készültségi szint elérése előtt – kiállította, az önkormányzat pedig az 1. részszámla alapján 21.395.774 forintot utalt át a Kft. bankszámlájára. A Kft. a 2. részszámlát 2018 márciusában – annak ellenére, hogy a munkálatok a 40 %-os készültségi szintet nem érték el – szintén kiállította, az önkormányzat pedig a 2. részszámla alapján 19.791.916 forintot utalt át a Kft. bankszámlájára. A Kft. a 3. részszámlát 2018 áprilisában állította ki, annak ellenére, hogy a munkálatok a 60 %-os készültségi szintet nem érték el. Az önkormányzat a 3. részszámla alapján 19.791.916 forintot utalt át a Kft. bankszámlájára. Az önkormányzat a 2018. január 23. és a 2018. április 20. között összesen 86.115.339 forintot utalt át a Kft. bankszámláira, holott a Kft. a 2. és a 3. részszámlát jogosulatlanul állította ki, mivel a munkálatok a 40 %-os és a 60 %-os készültségi szintet nem érték el, valamint ezen készültségi szintek elérése az I. és II. rendű vádlottaknak nem is állt szándékában, mivel a Kft. a 20%-os készültségi szint elérését követően levonult a munkaterületről, és befejezte a munkavégzést, így a I. és II. rendű vádlottak az önkormányzatot jogtalan haszonszerzés végett tévedésbe ejtették, és összesen 44.927.649 forint kárt okoztak a sértettnek. A III. rendű vádlott azzal, hogy utasítást adott a 3. részszámla ellenértékének átutalására – annak ellenére, hogy a munkálatok a 60 %-os készültségi szintet nem érték el – vagyonkezelői kötelességét megszegte és ezzel a község önkormányzat sértettnek 19.791.916 forint vagyoni hátrányt okozott.
A döntéssel szembeni jogorvoslat körében az ügyészség, és a III. rendű vádlott és védője három napot tartott fenn jogorvoslati nyilatkozata megtételére, I. és II. rendű vádlottak és védőik fellebbezést jelentettek be felmentség érdekében, az ítélet nem jogerős.
Szombathely, 2024. szeptember 19.
Szombathelyi Törvényszék Sajtóosztály