Szombathelyi Törvényszék - Másodfokú döntés közérdekű adat kiadása iránti perben
A Szombathelyi Törvényszék helybenhagyta a Szombathelyi Járásbíróság ítéletét annak helyes indokai alapján a szombathelyi labdarúgó stadion és sportcsarnok üzemeltetési koncepciója elnevezésű dokumentum, mint közérdekű adat kiadása iránt indított perben. Az elsőfokú ítélet ellen a felperes fellebbezett és a járásbíróság által elutasított körben is kérte az adatok kiadását.
Az elsőfokú bíróság kötelezte az alperest, hogy az üzemeltetési koncepció ítéletben meghatározott részeit küldje meg a felperes elektronikus levélcímére, ezt meghaladóan a keresetet elutasította.
Az üzemeltetési koncepció 2016. október 21. napján készült el. A Haladás Sportkomplexum átadására 2017. novemberében került sor. Az üzemeltetési koncepció a Haladás Sportkomplexumra vonatkozó hasznosítási, üzemeltetési stratégiát tartalmazza, rövid távú, három éves, 2017, 2018 és 2019 évekre vonatkozóan, illetőleg egy hosszabb távú, húsz éves időtartamú üzemeltetési tervet tartalmaz. Az üzemeltetési koncepció célja az, hogy az önkormányzati támogatás összegét minél kisebbre csökkentsék és minél több bevételt a piacról érjenek el. A bíróság megállapította, hogy az alperes közfeladatot ellátó szerv, ezért köteles a kezelésében lévő közérdekű adatok kiadására. Az Info. tv. tartalmazza, hogy a közfeladatot ellátó szervnek lehetővé kell tennie, hogy a kezelésében lévő közérdekű adatot, erre irányuló igény alapján bárki megismerhesse. A közérdekű adat kiadása megtagadható, ha az adat további jövőbeni döntés megalapozását szolgálja, vagy a közérdekű adat megismerése a közfeladatot ellátó szerv törvényes működési rendjét, feladat hatáskörét, illetéktelen, külső, befolyástól mentes ellátását veszélyeztetné.
Az Alkotmánybíróság több határozatában foglalkozott a közérdekű adatigénylés alkotmányos kérdéseivel. Megerősítette azt, hogy a közérdekű adatok megismeréséhez való jog alkotmányos alapjog. A közérdekű adatok megismeréséhez és terjesztéséhez való jog azonban nem abszolút jog.
A bíróság megállapította, hogy jelenleg is folyamatban vannak olyan eljárások, amelyekben meghozandó döntések megalapozását szolgálja az üzemeltetési koncepció, így pl. a jövőben kötendő bérleti szerződések, névszponzorációk, marketing tevékenység, sky-boxok, reklámfelületek értékesítése, helyiségek bérbeadása, nem sportcélú rendezvények szervezése, továbbá a sportkomplexum működtetését végző partnercégekkel történő jövőbeni szerződéskötések. Az üzemeltetési koncepcióban szereplő számadatok megismerése esetén az alperesnek a döntések előkészítésében a tárgyalási pozícióit negatív irányban befolyásolná, veszélyeztetné, ha az üzemeltetési koncepció teljes egészében nyilvánosságra kerülne. A bíróság egyrészt megállapította, hogy az alperes indokolatlanul korlátozta a közérdekű adatokhoz való hozzáférést a felperes részére, mivel a dokumentumot teljes egészében, tartalmától függetlenül a nyilvánosság korlátozás alá vonta. Az üzemeltetési koncepció egésze nem minősíthető döntést megalapozó adatnak, ezért a bíróság kötelezte annak ítéletben meghatározott részei közlésére az alperest. A bíróság álláspontja szerint az adatkiadási kötelezettséggel nem érintett dokumentumrészekben szereplő adatok nyilvánosságra hozatala az alperes számára aránytalan érdeksérelmet okozna. azok további jövőbeni döntések megalapozását szolgálják, ezen adatok nyilvánosságra kerülése a döntések előkészítését illetéktelenül befolyásolná, veszélyeztetné.
Ezt az indokolást a másodfokú bíróság maradéktalanul osztotta. Kiemelte, hogy a közérdekű adatok kiadásának elsőfokú bíróság általi korlátozása csak a feltétlenül szükséges mértékben történt és nem korlátozta indokolatlanul a megismeréshez fűződő közérdeket. A járásbíróság a peradatok alapján helyesen jutott arra a következtetésre, hogy az adatkiadás megtagadása alapjául szolgáló közérdek -az elutasítással érintett körben- nagyobb súlyú, mint a megismerésre irányuló igény teljesítéséhez fűződő közérdek, különös tekintettel arra, hogy az alperes esetében közvetlen közpénzfelhasználás nem történik.
Szombathely, 2019. október 17.
Szombathelyi Törvényszék Sajtóosztály