EKOP 2.1.22 - "Levelező" projekt

szechenyi 2020"Levelező" projekt

Alapvető alkotmányos elvárás, egyben a bíróságok kötelezettsége is, hogy munkáját átlátható, megismerhető módon végezze. E cél érdekében korszerű technikai megoldásokat fejlesztettünk ki a projekt keretében, amelyek alkalmazásával tovább erősödhet a bíróságok munkájába vetett állampolgári bizalom.

 

E projekt során az alábbi hat fő célt valósítottuk meg:

1. igazgatási panaszok online benyújtása

Általában a különböző hatóságok „szükséges rosszként” tekintenek a panaszosokra illetve a panaszokra. Pedig a legközvetlenebb visszajelzés, a legerősebb állampolgári elégedettség-mérés a panaszokon keresztül érkezik a szervezetekhez. Ennek felismeréseként ezzel a fejlesztéssel megkönnyítettük az igazgatási panaszok benyújtását. (Tehát nem a büntetőeljárások vagy a polgári peres ügyekben benyújtható jogorvoslatokról, hanem kifejezetten a bíróságok működésével kapcsolatos panaszokról van szó!).
A fejlesztés hatására az ügyfelek igazgatási panaszaikat a nap 24 órájában, online felületen is benyújthatják. A panasz beadványok hatékony, átlátható feldolgozása által egyszerűsödik a panaszok intézése. A kifejlesztett e-ügyintézési portál itt érhető el.

 

2. online tájékoztatás a várható pertartamról

Az állampolgárok időnként úgy érzik, hogy a bíróságok lassan dolgoznak, ügyüket indokolatlanul húzzák-halasztják. Azért, hogy a társadalom jobb képet kaphasson a valós állapotokról, és a különféle ügytípusok várható időtartamáról, egy online szolgáltatást indítottunk el, amely segítségével az adott bíróságon – a korábbi évek statisztikai tapasztalatai alapján – az állampolgárok megtekinthetik, hogy az egyes ügytípusokat a bíróság átlagosan mennyi idő alatt intézi el. Természetesen egy-egy konkrét ügy esetében számos olyan tényező léphet fel (például: külföldi felek, több szakértő kirendelésének szükségessége stb.), amely befolyásolja a tényleges időtartamot, de az előzetes kalkuláció mégis egyfajta támpontot adhat az állampolgároknak, hogy milyen pertartamra számíthatnak. Az alkalmazás másik haszna, hogy azokban a polgári peres ügyekben, ahol a felperes több bíróság közül választhatja ki, hogy hol indít pert, előzetesen tájékozódva össze tudja hasonlítani az átlagos idő-szükségletet, ezzel is optimalizálva a per hosszát. A kifejlesztett e-ügyintézési portál itt érhető el.

 

3. pontos, naprakész iratkezelés a bírósági igazgatásban is

Arra törekszünk, hogy a bíróságok igazgatását átlátható és naprakész módon támogassuk. A projektben kifejlesztett elnöki iratkezelő  rendszert első ütemben a Kúrián, valamennyi ítélőtáblán és három törvényszéken, második ütemben pedig az összes bíróságon vezetjük be. Az egységes elnöki iktatórendszer a bíróság speciális igényeinek kielégítésén túl megfelel a tanúsított iratkezelő rendszerekkel kapcsolatos jogszabályi elvárásoknak is. A belső fejlesztést a bírósági szervezetrendszert régóta és alaposan ismerő szakemberek bevonásával valósítottuk meg.

 

4. bírói munkateher-mérés

Alapvető kívánalom, hogy a bíróságok minden ügyet a lehető leggyorsabban, és magas szakmai színvonalon bíráljanak el. Ezt a célt szolgálja az a fejlesztés, amely megteremti a bírósági munkateher-mérés alapjait, hiszen ezeknek az adatoknak az ismeretében lehet lépéseket tenni azért, hogy csökkenjen a túlterhelt bírák száma - ezzel is elősegítve a gyorsabb ítélkezést. A kifejlesztett alkalmazás az ügyek elosztásánál a bírók és bírósági igazgatási vezetők számára az ügyet indító irat meghatározott jellemzői alapján az ügy várható munkaterhéről tud információt nyújtani.

 

5. a bíróságok belső adatbázisainak egységesítése

Akár az állampolgárok akár a bírósági vezetők irányában fennálló transzparenciáról beszélünk, fontos elem, hogy a különféle bíróságok adatbázisai, informatikai alkalmazásai gördülékenyen tudjanak együttműködni, hogy a szükséges adatokat gyorsan és pontosan tudják rendelkezésre bocsátani. Ennek érdekében e projektcél keretében megtörtént a bíróságok adatbázisainak egységesítése, és a fő bírósági informatikai alkalmazás, a Bírósági Integrált Informatikai Rendszer (BIIR) teljes átjárhatóságának megteremtése.

 

6. Új számítógépek a bíróságokon

Ahhoz, hogy a megvalósult fejlesztések eredményeit valóban minden bíróság maximálisan ki tudja használni, a bírósági számítástechnikai eszközök modernizálását is elvégeztük. A projekt során összesen 1330 új munkaállomás és 62 nagy kapacitású szerver beszerzése történt meg.

 

 

Projekt rövid neve

Levelező projekt

 

Projekt teljes címe

„Az Elektronikus szolgáltatások kiterjesztése és az emberi erőforrások optimalizálása az ítélkezés időszerűségének javítása érdekében"

 

Projektazonosító

EKOP 2.1.22-2013-2013-0001

 

Projekt időtartama

2012. október 01. - 2014. december 19.

 

Támogatási összeg

585.956.525 Forint, (100%-os támogatási intenzitás)

 

Kedvezményezett megnevezése

Országos Bírósági Hivatal

1055 Budapest, Szalay utca 16.

Közreműködő szervezet

Miniszterlenökség

Közigazgatási Programok Lebonyolítási Főosztály

1139 Budapest, Váci út 81-83.

magyary logo