Hasznos tudnivalók
A Gondnokoltak és az Előzetes Jognyilatkozatok Országos Nyilvántartása
A gondnokoltak és az előzetes jognyilatkozatok nyilvántartásának vezetésére és abból az adatszolgáltatás teljesítésére szolgáló informatikai alkalmazást az Országos Bírósági Hivatal működteti.
- A gondnokoltak nyilvántartásába az adatokat a gondnoksági perben első fokon eljárt bíróság jegyzi be.
- Az előzetes jognyilatkozatok nyilvántartásába az adatokat az előzetes jognyilatkozatot tett személy kérelmére a lakóhelye szerint illetékes járásbíróság jegyzi be. Belföldi lakóhely hiányában az illetékesség az előzetes jognyilatkozatot tett személy tartózkodási helyéhez igazodik; ha az előzetes jognyilatkozatot tett személy tartózkodási helye ismeretlen vagy külföldön van, az utolsó belföldi lakóhely, ennek hiányában az utolsó tartózkodási hely az irányadó. Az előzetes jognyilatkozat megtételére vonatkozó rendelkezéseket a 2013. évi V. törvény (Ptk.) X. Cím 2:39-2:41. §-a tartalmazza.
A Nyilvántartásokból való adatigénylés és díjfizetés
Az adatkérők köréről a 2013. évi CLXXV. törvény (Gnytv.) 7. § (1) bekezdése, valamint 17. § (1)-(3) bekezdése rendelkezik.
A gondnokoltak és az előzetes jognyilatkozatok nyilvántartásából kérelemre, díjfizetés ellenében adat igényelhető. Egyes esetekben a nyilvántartások adatainak megismerése és kezelése térítésmentes. (Gnytv. 21.§ és Gondnokoltak és az előzetes jognyilatkozatok nyilvántartása részletes szabályainak megállapításáról szóló 16/2014. (III. 13.) KIM rendelet 17.§, 21.§)
Aki saját magára nézve, az előzetes jognyilatkozatok nyilvántartásában kezelt adatairól adatszolgáltatást kér, 3000 forint adatszolgáltatási díj befizetése ellenében kaphat felvilágosítást.
A Gondnokoltak Nyilvántartásából történő adatszolgáltatás díjának összege
- aki a nyilvántartásból saját magára kér adatot: 3000 Ft
- aki a nyilvántartásból más személyre kér adatot (jogi érdeket igazolni szükséges): 6000 Ft
- közfeladatot ellátó szerv általi adatigénylés: térítésmentes
Az adatigénylés iránti kérelem elektronikusan, ügyfélkapun keresztül és papír alapon is előterjeszthető.
- Az elektronikus adatigényléshez szükséges nyomtatványok ide kattintva érhetőek el.
- A kérelmek postai úton és személyesen is benyújthatók
Befizetések teljesítése történhet:
- postai készpénz-átutalási megbízással (csekk)
- fizetési számlára történő készpénzbefizetéssel - Számlatulajdonos: Magyar Államkincstár, Számlaszám: 10032000-00319542
- átutalással - Számlatulajdonos: Magyar Államkincstár, Számlaszám: 10032000-00319542
A befizetési bizonylatot a kérelemhez mellékelni kell!
A következő linken lévő elérhetőségeken felvilágosítás kérhető: https://birosag.hu/orszagos-nyilvantartasi-iroda
Gyakran Ismételt Kérdések
1. Milyen személyes adatokat kell tartalmaznia a kérelemnek az adatszolgáltatás kiállításához?
- Viselt név
- Születési név
- Születési hely, idő
- Anyja neve
Amennyiben a fent megjelölt adatok bármelyike hiányzik, akkor az hiánypótlás kibocsátását vonja maga után.
2. Szükség van tanúk aláírására?
- Amennyiben a kérelmet saját kezűleg tölti ki, úgy nem szükséges a tanúk aláírása.
- Amennyiben az adatszolgáltatást saját magára kéri és géppel írja a kérelmet, abban az esetben 2 tanú nevének, címének, aláírásának pontos feltüntetése szükséges.
3. Mit kell csatolni a kérelemhez?
- Adatszolgáltatási díj befizetéséről szóló igazolás
- Amennyiben szükséges - jogi érdeket igazoló okiratot
- Amennyiben a kérelmet meghatalmazott útján kívánja benyújtani, úgy meghatalmazás csatolása is szükséges.
4. Honnan tudom letölteni a kérelmet?
A www.birosag.hu internetes oldalról az Információk a Gondnokoltak és előzetes jognyilatkozatok/nyomtatványok menüpont alatt.
5. Kérhetek másról adatot?
Igen, amennyiben a jogi érdekét hitelt érdemlően igazolja! A jogi érdeket igazoló okiratot a kérelemhez csatolni kell.
6. Mennyi időn belül készül el az adatszolgáltatás?
- Aki ehhez fűződő jogi érdekét igazolja: 15 munkanapon belül
- Az adat megismerésére és kezelésére törvényi rendelkezés alapján jogosult: 8 munkanapon belül
7. Hogyan teljesíthetem a befizetést?
- Postai készpénz-átutalási megbízással (csekk)
- fizetési számlára történő készpénzbefizetéssel
- átutalás útján
8. A kérelemhez csatolni kell a befizetés megtörténtét igazoló dokumentumot?
Igen (csekket, átutalási bizonylatot, készpénzbefizetést igazoló dokumentumot)
9. Mennyi az adatszolgáltatás díja?
- Az adat megismerésére és kezelésére törvényi rendelkezés alapján jogosult 3000 Ft.
- Aki ehhez fűződő jogi érdekét igazolja 6000 Ft.
10. Egy befizetéssel az adatszolgáltatásból hány példány igényelhető?
Az adatszolgáltatást több példányban is ki tudjuk állítani, azonban kérjük, hogy a darabszámot kérelmében tüntesse fel.
11. Hogyan nyújtható be a kérelem?
- Postai úton (1055 Bp., Szalay u. 16.)
- Személyesen az OBH Országos Nyilvántartási Irodán (1055 Bp., Szalay u. 16.)
- Hétfőtől csütörtökig: 9.00-16.00 óráig
- Pénteken: 9.00-13.00 óráig
- Elektronikus úton az ún. ügyfélkapun keresztül
12. Az igazolást átvehetem személyesen is?
Igen! Kérjük, hogy a nyomtatványon a telefonszám megadásával egyidejűleg jelezze
13. Más személy átveheti a nevemben az igazolást?
Igen, meghatalmazással
14. Kérhetem más címre az adatszolgáltatás kiküldését?
Igen. A kérelemben az értesítési címet fel kell tüntetni!
15. Milyen telefonszámon tudom elérni Önöket, amennyiben további kérdéseim lennének?
- 06/1-354-4191
- 06/-1-354-4242
16. Elérhetőségeink
Személyes ügyfélfogadás:
Országos Bírósági Hivatal
Országos Nyilvántartási Iroda
1055 Budapest, Szalay u. 16.
Hétfőtől csütörtökig: 9.00-16.00 óráig
Pénteken: 9.00-13.00 óráig
Telefon:
- 06/1-354-4115
- 06/1-354-4191
- 06/1-354-4242
Hétfőtől csütörtökig: 9.00-16.00 óráig
Pénteken: 9.00-13.00 óráig
Email cím: nyilvantartasok@obh.birosag.hu