3.1. Az elektronikus eljárás kötelező esetei
A magánnyugdíjpénztár, az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár, a hitelintézetek önkéntes betétbiztosítási, illetve intézményvédelmi alapja, a köztestület, a kölcsönös biztosító egyesület, a hegyközség, a párt, az országos sportági szakszövetség, a szövetség ésa közalapítvány valamennyi beadványát - az abban szereplő kérelem tárgyától függetlenül – kizárólag elektronikus úton terjesztheti elő.
A fentieken túl 2015. január 1. napját követően a beadvány kizárólag elektronikus úton terjeszthető elő ha a kérelmező jogi képviselővel jár el vagy ha a kérelmező az egyszerűsített nyilvántartásba vételi (változásbejegyzési) eljárás lefolytatását kéri, illetve kizárólag elektronikus úton terjeszthető elő a közhasznú jogállásmegállapítása iránti kérelem, továbbá a már közhasznú szervezet (a 2011. évi CLXXV. törvény (Ectv.) szerinti közhasznú szervezet) is a beadványokat kizárólag elektronikus úton terjesztheti elő.
Felhívjuk a figyelmét, hogy amennyiben az elektronikus eljárásra kötelezett kérelmező kérelmét nem elektronikus úton terjeszti elő, a bíróság azt hivatalból elutasítja!
3.2. Az elektronikus út választható is
Az elektronikus útra nem kötelezett kérelmező kérelmét választása szerint elektronikus úton is benyújthatja. Az elektronikus utat nem csak az eljárás kezdetén lehet választani, hanem arra az eljárás folyamán is át lehet térni. Ez esetekben a kérelmező az eljárás jogerős befejezéséig a bírósággal a kapcsolatot elektronikus úton tartja.
Az elektronikus útra nem kötelezett kérelmező amennyiben az elektronikus utat választotta, utóbb a beadvány papír alapú benyújtásával egyidejűleg kérheti a bíróságtól a papír alapú eljárásra való áttérés engedélyezését, de a kérelmezőnek a kérelemben valószínűsítenie kell, hogy körülményeiben olyan változás következett be, amely miatt az elektronikus úton történő eljárás a továbbiakban számára aránytalan megterhelést jelentene.
3.3. A kérelem elektronikus úton való előterjesztésének folyamata
3.3.1. Az ügyfélkapus regisztráció
Az elektronikus út azt jelenti, hogy a kérelmező a beadványát elektronikusan az ún. Ügyfélkapun keresztül terjeszti elő a bíróságon.
Az Ügyfélkapu használatához személyes ügyfélkapus azonosítóra van szükség. Ügyfélkapus regisztrációt kizárólag természetes személy kezdeményezhet. A regisztrációs eljárás bármelyik okmányirodában, kormányhivatali ügyfélszolgálati irodában, adóhatóság ügyfélszolgálatán vagy külképviseleten elindítható.
Az Ügyfélkapu a regisztrációt követően az ugyfelkapu.magyarorszag.hu oldalon érhető el.
3.3.2. Az ÁNYK űrlap beküldésének folyamata
1. Győződjön meg arról, hogy számítógépén telepítve van-e a JAVA futtatókörnyezet legalább 1.6-os verziója.
Ha Ön gépén nincs telepítve a JAVA futtatókörnyezet (JRE), vagy a már telepített futtatókörnyezet verziószáma nem megfelelő először is ellenőrizze, hogy 32 bites vagy 64 bites operációs rendszert használ. Ezt ellenőrizheti a Start menü/Számítógép vagy Sajátgép/Tulajdonságok-ra kattintással.
Ha 32 bites op. rendszert használ és az Ön gépén nincs telepítve a JAVA futtatókörnyezet (JRE), vagy a már telepített futtatókörnyezet verziószáma nem megfelelő, akkor kattintson a következő linkre: http://www.java.com/en/.
Ha 64 bites op. rendszert használ felhívjuk a figyelmét, hogy a www.java.comnyitólapon megjelent Free Java Download választásakor alapértelmezett módon a Java 32 bites változata fog települni a 64 bites környezetben is, de ezzel nem fog elindulni az ÁNYK keretprogram. Ezért ajánlott a Java 64 bites változatát telepíteni 64 bites operációs rendszer esetén a www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/index.html oldalról. Fontos, hogy a Windows98 és WindowsME operációs rendszerek már nem alkalmasak a NAV programjainak futtatásához!
Ha további segítségre van szüksége a telepítésben, tájékozódjon itt: http://www.nav.gov.hu/data/cms285462/A_Java_Runtime_kornyezet_telepitese_lepesenkent3_2013.02.27_12_42.pdf
2. Ahhoz, hogy Ön nyomtatványt tudjon kitölteni, szükség van a keretprogram (Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) program) telepítésére. Az ÁNYK-AbevJava keretprogram telepítéséhez, kérjük keresse fel ezt az oldalt: http://www.nav.gov.hu/nav/letoltesek/nyomtatvanykitolto_programok
3. A keretprogram telepítése után az Ön számítógépe már alkalmas arra, hogy nyomtatványokat töltsön ki. Kérjük, hogy amennyiben még az adott beadvány típus esetében korában nem tette meg, a www.birosag.hu oldalon a Civil szervezetek menüpontból töltse le a kívánt (.JAR formátumú) elektronikus nyomtatványt.
A nyomtatványt a letöltést követően telepíteni szükséges. Amennyiben korábban sikeresen telepítette az ÁNYK keretprogramot, akkor a letöltött nyomtatvány fájlra (JAR kiterjesztésű állomány) duplán kattintva elindul az űrlap telepítő varázsló. Itt háromszor a „Tovább”, végül a „Befejezés” gombra kattintva a rendszer elvégzi az új nyomtatvány telepítését.
4. Nyissa meg az Általános Nyomtatványkitöltő programot és válassza az „Adatok”, „Új nyomtatvány” menüpontot. A sablonok között szám szerint megjelölt ÁNYK űrlapok közül jelölje ki a beküldendő űrlapot a „Nyomtatvány neve” című oszlopból, majd kattintson a megnyitás gombra.
5. Ezt követően értelemszerűen töltse ki az ÁNYK lapjait a beépített aktív súgó és a www.birosag.hu oldalról letölthető kitöltési útmutató segítéségével. Egyes lapok ún. multilapok, melyekből egyszerre több is kitölthető (pl. több kérelmező, több képviselő, több jogi személyiségű szervezeti egység...stb.). Ugyanazon lap vonatkozásában tehát amennyiben több darabot szeretne kitölteni akkor az adott lap jobb felső sarkában kattintson a „+” ikonra.
Felhívjuk a figyelmét, hogy az elektronikus úton előterjesztett ÁNYK űrlapot nem kell ellátni keltezéssel és azt nem kell aláírni sem!
6.Miután kitöltötte az ÁNYK űrlap valamennyi oldalát kattintson a főmenüben az „Ellenőrzések” fülre (második menüsor "pipa" ikon)!
Amennyiben a nyomtatványt hibátlanul töltötte ki a felugró ablak üres lesz és nincs teendője. Ha egyes mezőket nem, vagy hibásan töltött ki a felugró ablak tartalmazza az erre vonatkozó konkrét információkat. Ekkor az adott hiba sorára való dupla kattintással a program automatikusan a hibás mezőre ugrik, mely sárga színnel kerül megjelölésre. Térjen tehát vissza az adott lapra a hibás adatkörhöz és tegyen eleget a hibalistában írtaknak, majd ismételje meg az ellenőrzést, mindaddig amíg az program azt jelzi, hogy az űrlap kitöltése nem megfelelő.
7. Ezt követően csatolja az űrlaphoz a szükséges mellékleteket!
Miután az ÁNYK űrlap „M” lapjának tartalma szerint kijelölte a csatolandó mellékleteket, az „Adatok” - „Csatolmányok kezelése” menüpontokra kattintással csatolja is azokat az űrlaphoz akként, hogy kijelöli az adott melléklet nevét, majd a „Hozzáad” gombra kattintással feltölti azt a számítógépén rendelkezésre álló pdf. dokumentumai közül.
Figyelmeztetjük, hogy egy pdf. dokumentum csak egy melléklet típusként tölthető fel! Tehát pl. nem töltheti fel ugyanazt a dokumentumát elfogadó nyilatkozatként és létesítő okiratként is.
Továbbá egyes űrlapok esetén azok „M” lapján kékkel jelölt mellékletek csatolása kötelező, így a rendszer a küldésre jelölésnél mindaddig hibát fog jelezni, amíg valamennyi kötelező dokumentumot nem csatolt.
Az ÁNYK űrlaphoz pdf. formátumban csatolhatóak mellékletek. A kérelmező – ha jogi képviselővel jár el, akkor a jogi képviselő – köteles gondoskodni a beadvány mellékleteit képező papír alapú okiratok elektronizálásáról (beszkenneléséről) és a papír alapú okiratok őrzéséről, melyet köteles is a bíróság felhívásra bemutatni az elektronikus okirattal való egyezőség megállapítása érdekében, ha e tekintetben a bíróságnak alapos kétsége merül fel. A hatóságok, pénzforgalmi szolgáltatók vagy más szervek által kiadott – a törvény eltérő rendelkezésének hiányában- minősített elektronikus aláírással ellátott elektronikus dokumentum közvetlenül csatolható a kérelemhez, de ez nem jelenti azt, hogy minősített aláírással ellátott dokumentumot e-Aktaként (ES3 fájl) lehet csatolni.
8. A főmenüben kattintson a „Kapcsolat Ügyfélkapuval” - „Nyomtatvány megjelölése elektronikus beküldésre” menüpontra!
Amennyiben a 7. lépésben leírtak szerint többször csatolt egy dokumentumot, vagy egy kötelező dokumentumot nem csatolt a felugró ablakban hibaüzenetet olvashat. Ekkor tegyen eleget az abban foglaltaknak!
9. Végezetül kattintson a „Kapcsolat Ügyfélkapuval” - „Nyomtatvány közvetlen beküldése az Ügyfélkapun keresztül” menüpontra, majd adja meg az ügyfélkapus felhasználó nevét, jelszavát és lépjen a „Rendben” fülre!
10. Tájékoztatjuk, hogy a beküldött ÁNYK űrlapról visszaigazolásokat fog kapni a következő sorrendben. Miután az Ügyfélkapun keresztül az ÁNYK űrlapot beküldte, először a Központi Rendszer (KR) küld visszaigazolást, majd a bíróság informatikai rendszerébe történő beérkezésről is automatikus visszaigazolás érkezik, melyet az értesítési tárhelyből tud letölteni. Utóbbi azt igazolja, hogy kérelmét a bíróság Civil Integrált Informatikai Rendszer (CIIR) elnevezésű alkalmazása befogadta és érkeztette. Végül amennyiben a kérelme lajstromozásra kerül, tehát annak érdemi feldolgozása megkezdődött, erről a rendszer szintén (a kérelem tekintetében a harmadik) visszaigazolást küld, amelyben immár a bírósági lajstromszám is szerepel. Tájékoztatjuk, hogy ez utóbbi lépés csak munkanapokon történik meg ellentétben a benyújtással, ami bármely napon lehetséges. Tájékoztatjuk, hogy valamennyi fent említett visszaigazoló üzenetnek, valamint később a bíróság által az Ön részére elektronikusan kézbesített végzésnek és egyéb iratnak az Ön értesítési tárhelyére történő megérkezéséről az Ügyfélkapu a regisztráció során megadott email címére értesítő üzenetet küld. Ez mindössze tájékoztató arról, hogy Ön az Ügyfélkapura való bejelentkezést követően letöltheti az új üzenetet/iratot. Az email csak tájékoztató jellegű, magát a küldeményt nem tartalmazza, így annak megnyitásához jogkövetkezmény nem fűződik.
Több kérelmező esetében nem kell valamennyi kérelmezőnek ügyfélkapus regisztrációval rendelkeznie, tehát beküldőként is eljárnia, hanem elég ha a beküldőként eljáró kérelmezőn kívüli további kérelmező(k) részéről mellékletként csatolásra kerül az ÁNYK űrlaphoz a 2011. évi CLXXXI. törvény 21.§ (9) bekezdése szerinti nyilatkozat, melyben az adott kérelmező hozzájárul ahhoz, hogy a kérelmet a benyújtó személy ügyfélkapuján keresztül nyújtsák be, valamint tudomásul veszi, hogy szabályszerű kézbesítésnek minősül a bírósági iratnak a benyújtó személy ügyfélkapujára történő kézbesítése.
Tájékoztatjuk a kérelmezőt arról is, hogy a kérelem elbírálására rendelkezésre álló határidő akkor kezdődik, amikor a beadvány a bíróság informatikai rendszerében sikeresen lajstromozásra került. Lajstromozásra az előbbiek szerint kizárólag munkanapon kerülhet sor.