Csőd- és felszámolási eljárások - Segédlet az elektronikus beadványok benyújtásához
E tájékoztatás azokban az elektronikus kapcsolattartással érintett ügyekben irányadó, melyek esetében a bírósági eljárást megindító irat 2018. január 1-jén vagy azt követően érkezett elektronikus úton a kézbesítési rendszerbe.
I. Az elektronikus kapcsolattartás folyamata az alábbi:
- Ügyfélkapu, Cégkapu, Hivatali kapu regisztráció elvégzése;
- az iFORM űrlapok a Személyreszabott Ügyintézési Felület (SZÜF - www.magyarorszag.hu) „Bíróság” menüpontjából érhetőek el a kitöltési útmutatókkal és ügyféltájékoztatókkal együtt. Az iFORM űrlapok a birosag.hu oldalról is elérhetőek a „Nyomtatványok” oldalon az adott űrlapnál elhelyezett SZÜF portálra mutató link segítség;
- az űrlapon és a csatolni kívánt mellékleteken minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírás vagy bélyegző elhelyezése, vagy azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés (AVDH) szolgáltatás igénybevétele;
- az űrlap és az esetlegesen csatolt mellékletek beküldése az Ügyfélkapun, Cégkapun vagy a Hivatali kapun keresztül.
II. Űrlap kitöltése:
Az adósságrendezési nyomtatványok APK, a csődeljárás nyomtatványai CSPK, csődeljárásban benyújtott kifogás CSPKH, a felszámolási eljárásban előterjesztendő beadványok FPK, ebben az eljárásban benyújtott kifogások FPKH, jog vagy tény törlésére vonatkozó nyomtatványok TPK, vagyonrendezési eljárásra vonatkozó nyomtatványok VPK, a vagyonrendezési eljárásban benyújtott kifogás VPKH megjelölés alatt találhatóak.
A D-02-es nyomtatvány elsősorban másodfokon teljesítendő eljárási cselekményekre szolgál. Ez utóbbi nyomtatvány nem használható korlátlanul, csak akkor, ha adott eljárási cselekményre tipizált nyomtatványt nem talál.
Amennyiben valamely eljárási cselekményre rendszeresített nyomtatványt nem talál, általános nyomtatványként használja nyilatkozatai megtételére az Fpk-04-es Ányk-t. (Pl. az adós értesítését, ill. adósi beadványt követően bíróság felhívására tett hitelezői nyilatkozat).
Általános oldalak:
A1:
Ha megfelelő perbeli állást nem talál (ilyen például folyamatban lévő eljárásban azon hitelező, aki nem az eljárást kezdeményező hitelező), válassza az „egyéb” megjelölést.
Kezdő iratnak minősülő kérelem-nyomtatvány esetén az 1. oldalon nem talál ügyszámot, azonban az illetékes eljáró bíróságot a lenyíló értékek közül meg kell adnia.
A „Beküldő adatai” alatt azon természetes személy adatait kell feltüntetnie, aki az ügyfélkapuval, cégkapuval vagy hivatali kapuval a kapcsolatot létesíti, az adott beadványt az informatikai rendszeren keresztül a bíróságnak ténylegesen megküldi (informatikai szempontból tehát nem feltétlenül azonos a kérelmező személyével, és nem az adott személy képviselője).
A2:
A „Jogi képviselet formája” lenyíló mezőben négy érték közül választhat: ügyvédi iroda, jogtanácsos, egyéb jogi képviselő, egyéni ügyvéd.
Fpk-24, A6-A7:
Az „Egyéb (nem számlán alapuló) követelés blokk vagylagosan választható az A7-es oldal „Követelés alapja (számla) mezőkkel, ez utóbbi oldal multilapos.
Ahol a nyomtatványban „Megfizetett összeg” kerül feltüntetésre, ellenben részteljesítés nem történt, hagyja kitöltetlen, vagy „0” érték beírásával. (Egy számlára vonatkozóan tehát megadja a számla számát, annak összegét, alatta, ha történt belőle teljesítés, fent mellette a számla esedékességének időpontját, alatta ugyanezen számla vonatkozásában a kamatfizetés kezdő időpontját és mértékét.)
A legújabb verzióban az összeg sorok tizedesvesszővel történő kialakítása már az EUR alapú követelések megfelelő megjelölését is lehetővé teszik.
Ha az indoklásra, nyilatkozatokra nem elég a nyomtatvány biztosította hely, ott csak utaljon rá, hogy egyéb melléklet alatt csatolja azt.
Az űrlapok szabad szöveges mezőibe 4000 karaktert lehet beírni, ez hozzávetőleg 50 sor. Kérjük tehát, hogy a szabad szöveges mezőket addig írja, amíg a keretben az oldalcsúszka görgetése nélkül tudja ezt megoldani, egyébként a beírt tartalom nyomtatáskor elvész.
Mellékletek („M” lapok) alatt jelölje meg, hogy milyen mellékleteket csatol.
III. Csatolmányok:
A 'fizig' fájloknak kötött helyük van: az EFER rendszeren keresztül megfizetett illeték az 1.1, a közzétételi díj megfizetését igazoló 'fizig' a 2.1 alá csatolható kizárólag, és nem kell, illetve nem is lehet elektronikusan aláírni.
Az átutalással történt megfizetést igazoló pdf. a 1.2, illetve 2.2 alá csatolandó, és elektronikus aláírást vagy hitelesítést igényel.
A nyomtatványok „M” lapjain felsorolt csatolmányok a kérelem benyújtásához sorvezetőként szolgálnak (pl. Cspk-03 (1991. évi XLIX. tv 8. § (2)).
Kérelmük minden melléklete önálló csatolmányként, azaz önálló e-aktánként, az adott csatolmánytípus alá kerüljön beillesztésre.
IV. Méretkorlát
Figyelni kell arra, hogy a nem megfelelő paraméterek szerinti szkennelés miatt a beadvány összesen ne haladja meg a 300 MB-ot, és egy csatolmány mérete nem haladhatja meg a 150 MB-ot! (A 300 MB méretkorlátba nem csak a csatolmányok, hanem maga a beadvány, valamint –felülhitelesítés esetén – a csatolmányokhoz helyezett '.asic' fájlok is beleszámítanak.)
A méretkorlátot meghaladó fájlok egy erre a célra kifejlesztett úgynevezett .xcz kisalkalmazásban rögzíthetők, mely a https://birosag.hu/ugyfeleknek/nyomtatvanyok/eljarasok-nyomtatvanyai/meretkorlatot-meghalado-fajlok-benyujtasa oldalon érhető el.
V. Elektronikus aláírások, hitelesítés:
A bíróságra elektronikus úton benyújtott beadványt úgy kell előterjeszteni, hogy
- az elektronikus okiraton az aláíró a minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírását vagy bélyegzőjét helyezte el, és - amennyiben jogszabály úgy rendelkezik - azon időbélyegzőt helyez el,
- az elektronikus okiratot az aláíró a Kormány rendeletében meghatározott azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatással hitelesíti, vagy
- az elektronikus okirat olyan, törvényben vagy kormányrendeletben meghatározott szolgáltatás keretében jött létre, ahol a szolgáltató az okiratot a kiállító azonosításán keresztül a kiállító személyéhez rendeli és a személyhez rendelést a kiállító saját kezű aláírására egyértelműen visszavezethető adattal együtt vagy az alapján hitelesen igazolja; továbbá a szolgáltató az egyértelmű személyhez rendelésről kiállított igazolást elektronikus dokumentumba kapcsolt, elválaszthatatlan záradékba foglalja és azt az okirattal együtt legalább fokozott biztonságú elektronikus bélyegzővel és legalább fokozott biztonságú időbélyegzővel látja el.
Az elektronikus űrlaphoz .pdf, a Microsec e-Szigno vagy NetLock MOKKA programok valamelyikének használatával elektronikusan aláírt és kezelt e-akta (tehát az így létrejött dosszie., es3., dossier. (etv., nsack. eak.) formátum), és'fizig' állományú melléklet csatolható. Odt., valamint doc., docx formátum kizárólag e-aktába beillesztve csatolható.
Elektronikus aláírás esetén az űrlaphoz csatolni kell az adott űrlap kitöltött, ellenőrzött, hibamentes, kinyomtatott példányát, minden oldalán jogi, illetve amennyiben az szükséges, a törvényes képviselő(k) által is (cégszerűen) aláírva, PDF-formátumba beszkennelve, azt e-aktába helyezve, legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással aláírva.
VI. Kézbesítés a bíróság részéről:
A bírósági iratok a fél, illetve képviselője Ügyfél-, Cég-, Hivatali kapujának értesítési tárhelyére érkeznek. Amennyiben az értesítési tárhelyre bírósági irat érkezett, arról a fél, illetve képviselője elektronikus levél formájában értesítést kap a kapunyilvántartásban szereplő elektronikus levélcímére. (Ez utóbbi tehát nem kézbesítés, csak hivatkozás – figyelemfelhívás - a beérkezett iratra.) Az értesítési tárhelyre érkezett bírósági iratot az iratra mutató internetes hivatkozás megnyitásával lehet átvenni, ezt követően van lehetősége a bírósági iratot megnyitni.
A bíróság a kézbesítési rendszer útján megküldött bírósági iratokat tömörített, összecsomagolt formában (zip állományban) és ezen belül az egyes iratokat elektronikus bélyegzővel, illetve szervezeti elektronikus aláírással ellátva e-aktában (es3 állományban) küldi meg. Az e-akta megnyitásához a felhasználónak le kell töltenie számítógépére a Microsec e-Szigno vagy NetLock MOKKA programok valamelyikét.
Az internetes hivatkozás megnyitásával elektronikus tértivevény jön létre, amely automatikusan megküldésre kerül a bíróság és a fél részére; az elektronikus tértivevény igazolja, hogy az iratot átvették.
Ha a kézbesítési rendszer a bíróság részére azt igazolja vissza, hogy a bíróság által megküldött bírósági iratot az elektronikus úton kapcsolatot tartó kétszeri értesítése ellenére nem vette át, a második értesítésigazolásban feltüntetett időpontot követő ötödik munkanapon a bírósági iratot kézbesítettnek kell tekinteni (kézbesítési vélelem).
Tájékoztatjuk, hogy az Ügyfélkapu/Cégkapu/Hivatali kapu használatával, működésével, beállításaival és hibáival, illetve a SZÜF felülettel és az iFORM technológiával kapcsolatos kérdéseire www.magyarorszag.hu oldalon találhat információt, illetőleg kérdéseit a 1818-as számon teheti fel (Telefonos elérhetőség külföldről: +36 1 550 1858).
A bírósággal történő elektronikus kapcsolattartást érintő technikai kérdéseiket az e-ugyintezes@birosag.hu e-mail címre szíveskedjenek megküldeni.