Általános tájékoztató
E tájékoztatás azokban az elektronikus kapcsolattartással érintett ügyekben irányadó, melyek esetében a bírósági eljárást megindító irat 2018. január 1-jén vagy azt követően érkezett elektronikus úton a kézbesítési rendszerbe, illetőleg azokban a közigazgatási ügyekben, melyekben a bírósági eljárást megindító iratot 2018. január 1-jén, vagy azt követően elektronikus úton a közigazgatási szervhez előterjesztették.
I. Mi szükséges ahhoz, hogy a peres és nem peres eljárásban a bírósággal elektronikus úton lehessen kapcsolatot tartani?
Az elektronikus kapcsolattartás az egyes beadványfajtákra rendszeresített űrlapok használatának segítségével lehetséges. Az űrlapok papír alapon nem nyújthatóak be, kizárólag elektronikus úton terjeszthetőek elő.
Ha az űrlap módosítására kerül sor, az Országos Bírósági Hivatal ennek tényéről a https://birosag.hu/ugyfeleknek/nyomtatvanyok oldalon ad tájékoztatást.
Az elektronikus kapcsolattartás folyamata az alábbi:
- Ügyfélkapu, Cégkapu, Hivatali kapu regisztráció elvégzése;
- az iFORM űrlapok a Személyreszabott Ügyintézési Felület (SZÜF - www.magyarorszag.hu) „Bíróság” menüpontjából érhetőek el a kitöltési útmutatókkal és ügyféltájékoztatókkal együttAz iFORM űrlapok a birosag.hu oldalról is elérhetőek a „Nyomtatványok” oldalon az adott űrlapnál elhelyezett SZÜF portálra mutató link segítség;
- az űrlapon és a csatolni kívánt mellékleteken minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírás vagy bélyegző elhelyezése, vagy azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés (AVDH) szolgáltatás igénybevétele;
- az űrlap és az esetlegesen csatolt mellékletek beküldése az Ügyfélkapun, Cégkapun vagy a Hivatali kapun keresztül.
A bíróság határozata arra az Ügyfélkapura, Cégkapura, Hivatali Kapura érkezik meg elektronikus úton, amelyről a beadvány beküldésre került. A bírósági irat érkezéséről az ügyfél az Ügyfélkapu, Cégkapu vagy a Hivatali kapu regisztrációnál megadott e-mail címére értesítést kap.
Az Ügyfélkapura, Cégkapura vagy a Hivatali kapura belépve a megérkezett bírósági iratot átveszi az iratra mutató internetes hivatkozásra történő rákattintással.
Fontos tudni, hogy Ügyfélkapun keresztül az irat beküldésével – mintegy információs csatornaként – az adott ügyben úgynevezett „kapcsolati kód” jön létre a beküldő és a bíróság között. Az elektronikus kapcsolattartás során ennek az egyedi informatikai kapcsolati kódnak az alkalmazásával történik a kézbesítés, azaz a bíróság minden iratot ezen keresztül kézbesít.
II. Mi a jogkövetkezménye, ha a törvényi kötelezettség ellenére nem elektronikusan kerül benyújtásra a beadvány?
Ha a bírósági eljárásban a kapcsolattartás valamely fél részéről elektronikus úton történik, és az elektronikus úton kapcsolattartó a beadványát nem elektronikus úton, vagy elektronikus úton, de nem a törvényben és végrehajtási rendeletében meghatározott módon terjeszti elő a bíróság a keresetlevelet, a bírósági meghagyással szembeni ellentmondást, a fellebbezést, a felülvizsgálati kérelmet és a perújítási kérelmet visszautasítja, az egyéb beadványban foglalt nyilatkozat pedig hatálytalan.
Ha fizetési meghagyásos eljárás jogosultja elektronikus kapcsolattartónak minősül és az ellentmondás előterjesztését követően a keresetet tartalmazó iratot a bíróság részére nem elektronikus úton terjeszti elő, a bíróság az eljárást hivatalból megszünteti.
III. Minősített és zártan kezelendő adatot tartalmazó dokumentumok benyújtása elektronikus kapcsolattartás esetén
A bíróságokkal történő elektronikus kapcsolattartás során a minősített vagy zártan kezelendő adatokat tartalmazó dokumentumok zártan történő kezelését az informatikai rendszer jelenleg nem biztosítja, ezért a 14/2002. (VIII. 1.) IM rendelet 5. § (2a) bekezdése alapján ezeket a dokumentumokat papír alapon vagy adathordozón, zárt borítékban kell benyújtani a bíróság részére. Ezeket az iratokat a bíróság a papír alapon rendelkezésre álló zártan kezelendő okiratokra vonatkozó szabályok szerint kezeli és védi az illetéktelenek által történő megismeréstől.
A tárgyaláson kívül bejelentett tanú adatainak - amennyiben a tanú adatait a P10 számú nyomtatványon jelenti be - zártan kezelését a bíróság az elektronikus eljárásban képes a zárt adatkezelésre vonatkozó szabályoknak megfelelően elektronikusan is biztosítani.
Tájékoztatjuk, hogy az Ügyfélkapu/Cégkapu/Hivatali kapu használatával, működésével, beállításaival és hibáival, illetve a SZÜF felülettel és az iFORM technológiával kapcsolatos kérdéseire www.magyarorszag.hu oldalon találhat információt, illetőleg kérdéseit a 1818-as számon teheti fel (Telefonos elérhetőség külföldről: +36 1 550 1858).
A bírósággal történő elektronikus kapcsolattartást érintő technikai kérdéseiket az e-ugyintezes@birosag.hu e-mail címre szíveskedjenek megküldeni.