Polgári, gazdasági, munkaügyi és közigazgatási ügyek - Polgári nemperes eljárások

A 2018. január 1-jén, vagy azt követően indult nemperes eljárásban – jogszabály eltérő rendelkezése hiányában – elektronikus ügyintézésre köteles

a) az ügyfélként eljáró

aa) gazdálkodó szervezet,

ab) állam,

ac) önkormányzat,

ad) költségvetési szerv,

ae) ügyész,

af) jegyző,

ag) köztestület,

ah) az ac)-ag) alpontok hatálya alá nem tartozó egyéb közigazgatási hatóság, valamint

b) az ügyfél jogi képviselője.

A 2018. január 1-jén, vagy azt követően indult nemperes eljárásban – jogszabály eltérő rendelkezése hiányában – az elektronikus kapcsolattartásra nem köteles fél vagy a jogi képviselőnek nem minősülő képviselője minden beadványt és ezek mellékletét, valamint okiratot választása szerint elektronikus úton is benyújthatja.  A beadvány elektronikus úton történő benyújtását az elektronikus út vállalásának kell tekinteni.

Az elektronikus úton történő kapcsolattartásra vonatkozó bejelentést a fél vagy a képviselő az eljárás bármely szakaszában megteheti az eljáró bíróságnál.

Az elektronikus út választása esetén az eljárás folyamán - ideértve az eljárás minden szakaszát és a rendkívüli perorvoslatot is - a fél, illetve képviselője köteles a bírósággal a kapcsolatot elektronikus úton tartani és a bíróság is valamennyi bírósági iratot elektronikusan kézbesít a részére.

A 2017. december 31-én folyamatban lévő nemperes eljárásokban az elektronikus kapcsolattartás kizárt.

Az elektronikus nemperes eljárásokban a felek az alábbi módokon tarthatják a kapcsolatot a bírósággal:

  • Ügyfélkapun: természetes személyek,
  • Cégkapun (gazdálkodó szervezetek számára biztosított tárhely): gazdálkodó szervezetek. Az egyéni ügyvéd, az európai közösségi jogász, a kamarai jogtanácsos és a szabadalmi ügyvivő e tevékenysége során használhat cégkaput is.
  • Hivatali kapun (hivatali tárhely): az elektronikus ügyintézést biztosító szervek és a Kormány által kijelölt közfeladatot ellátó szervek.

Tájékoztatjuk, hogy az Ügyfélkapu/Cégkapu/Hivatali kapu használatával, működésével, beállításaival és hibáival, illetve a SZÜF felülettel és az iFORM technológiával kapcsolatos kérdéseire www.magyarorszag.hu  oldalon találhat információt, illetőleg kérdéseit a 1818-as számon teheti fel (Telefonos elérhetőség külföldről: +36 1 550 1858).